Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Možná se mnou zkušení jachtaři, majitelé lodí, nebudou souhlasit, ale většina milovníků jachtingu si lodě pronajímá a jejich vybavení neodpovídá tomu, co mají na palubě jachty majitelské. Tedy většinou. Tím myslím počítače a velké monitory. Proto je třeba se na plánování plaveb dívat konzervativněji.
Víte, jak na chorvatské charterové jachtě poznáte, že nastala doba digitální? Je to jednoduché, v navigačním stolku najdete novou a nepoužitou sadu map Male karte. Bez poloh, bez kurzů, bez náměrů, bez čmáranic. Je to pro zodpovědné skippery skvělé, mají k dispozici krásné a čisté mapy, na kterých se výborně pracuje.
Plán plavby
Vyplouváme-li z přístavu, měli bychom mít připravený plán plavby. Kam plujeme, jaká jsou na trase nebezpečí, co nás čeká ze strany počasí, jaké máme alternativní cíle, bóje, majáky, mělčiny, mosty… Neznáme-li opravdu dobře danou oblast, měli bychom se vyhnout chaotickým plavbám bez znalosti toho, co nás čeká. Musíme vědět kudy plujeme, orientovat se v okolních ostrovech, neměli bychom být překvapeni náhle se zjevivšími majáky.
Proč papírová mapa
Představte si, že vytváříte plán plavby na displeji mapového plotteru v kokpitu jachty. Bude to… Nelehké. Snadno něco přehlédneme, budete muset pracně přibližovat a oddalovat. Je to sakrapráce. Na displeji telefonu to není o nic snazší. Jen u toho nemusíme sedět na slunci v kokpitu. Na tabletu je to lepší, ale stále jde o malý displej.
A tak přichází na řadu papír. Mapa je velká, rozložíme si ji v salonu na stůl a můžeme plánovat. Vidíme detaily i celek. Pokud je třeba složíme si dvě či více map k sobě. Práce je to snadná. Navíc na ní vidí celá posádka. Může to být zábavné, pokud na palubě není někdo s jinými názory na trasu plavby než vy.
Papír sice pomalu umírá, ale stále má něco do sebe.
969
Související články
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…
Vrak? Jak ho poznat?
Vrak? Jak ho poznat?
Poznáte na mapě všechny symboly, které značí vrak, nebo vraky? Není jen jeden a to může být pro mnohé matoucí. A zatímco některé vraky pro nás nijak nebezpečné nejsou, jiné mohou způsobit škody nemalé.