Příliv, co je to spring a neap
Včera jsme se při vysvětlování atlasu proudů dostali k problému, co je to spring a neap. Chcete-li problém počeštit, jde o skočný a hluchý příliv. Je vám to jasnější?
Asi ne, že?
Musíme se vrátit trochu zpět. Na příliv a odliv má vliv přitažlivost měsíce a slunce. Vliv měsíce je větší. Jejich vzájemné postavení vůči zemi je příčinou toho, jestli se bude jednat o příliv springový, nebo neapový. Nebo někde mezi.
Spring
Představte si, že slunce a měsíc jsou se zemí v jedné linii. Přitažlivost těchto dvou těles působí na vodu v oceánech a nacucne jí ve svém směru. Protože jsou nebeská tělesa v linii, jejich vliv se sčítá. Toto je springový příliv. Spring znamená vysoké přílivy a nízké odlivy. Velké rozdíly hladin. Rozdílu hladin mezi po sobě jdoucím přílivem a odlivem se říká RANGE (ještě s ním budeme pracovat).
Spring nastává při úplňku a novu.
Neap
A co se děje, pokud jsou tělesa rozmístěna kolmo. V takovém případě se síla měsíce a slunce odčítá. To je neapový příliv. Neap znamená nižší přílivy a vyšší odlivy. Rozdíl hladin mezi po sobě jdoucím přílivem a odlivem (RANGE) je menší.
Neap nastává při první třetí čtvrti měsíce.
Nyní víme, co je spring a neap a zítra se podíváme, jak RANGE ovlivní rychlost přílivových proudů a jak vypočítáme, jaké bude rychlost proudu v daný den.
Dnes v St. Malo
Mimochodem. V St. Malo, kde jsou největší přílivy v Evropě, je dnes nízká voda 2,12 m nad CD v 15:02 a vysoká byla 11,35 m nad CD (CD můžeme brát jako nulu na mapě) ráno krátce po osmé. Maximální Range je v tomto bretaňském přístavu 12,45 m.
8282
Související články
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí.
Navigační příklad na kapitánské zkoušky B
Navigační příklad na kapitánské zkoušky B
O víkendu jsme zveřejnili model zkušebního navigačního příkladu na kapitánské C. Tentokrát přinášíme po částech navigační příklad na zkoušky kategorie B.
Kterým lanem dostaneme loď bokem k molu
Kterým lanem dostaneme loď bokem k molu
Stačí jediné lano, abychom dokázali dostat loď bokem k molu a stabilizovat ji tam. Které lano to je? Respektive, která lana to jsou a co následně musím udělat?