Příliš brutální Vendée Arctique
Druhý ročník závodu Vendée Arctique byla nakonec zkrácen o více než polovinu. Důvodem byla brutální bouře, ve které foukalo stabilně přes 50 uzlů, s poryvy překonávající 60. Vítězem se stal Charlie Dalin.
Rozhodování vedení závodu nebývá snadné. Ať rozhodne tak či onak, vždy se někdo může cítit poškozený. V době startu závodu se podle předpovědí zdálo, že plavba kolem Islandu je realizovatelná. Bylo by to poprvé v historii, kdy by se během regaty dostaly jachty IMOCA za severní polární kruh.
Bouře měnila plány
Počasí se ale postavilo na zadní. Bouře, která měla oblast zasáhnout, stále sílila. Bylo jasné, že původní plány je třeba přehodnotit. Nejprve padlo rozhodnutí, vynechat obeplutí Islandu. Následovalo přerušení závodu po projetí branou na východě ostrova. Ani to nebylo realizovatelné. Chvíli se zdálo, že vše vyřeší přerušení závodu a pokračování po odeznění nejhoršího. Toto řešení se neujalo proto, že v oblasti nebyly dostatečné bezpečné kapacity v přístavech po jachty IMOCA. Postávání sólových jachtařů na vodě v bouřlivém počasí bylo zahrávání si s ohněm.
Pořadí projetí brány na východě Islandu se nakonec ukázalo jako konečné. Zvítězil Charlie Dalin, před Jeremie Beyou a Thomasem Ruyantem. Jednalo se o stejnou trojici, která stála na stupních vítězů i v prvním ročníku. Jen tehdy zvítězil Beyou před Dalinem.
Konec na dohled cíle
Do cíle doplulo 20 z 25 startujících. Až na Maďara s nezapamatovatelným jménem Szabolcs Weöres ostatní odstoupili v souvislosti s bouřlivou tlakovou níží a s problémy, které jim způsobila. Například Isabelle Joschke a Arnaud Boissieres to otočili jen 40 mil před cílem. Joschke měla roztrženou hlavní plachtu nad třetím refem a na kosatku to ve větru mezi 50 a 60 uzly příliš nestoupalo. Belgičan Denis Van Weynbergh vzdal dokonce jen 20 mil od cíle. Problémy na jeho jachtě začaly s elektronikou. Druhý den ráno v lodi uklouzl, upadl a způsobil si ošklivé poranění svalu. Jeho jachta byla několikrát položena stěžněm na hladinu. Pak následovalo utržení jednoho kormidla od zrcadla. Poslední kapkou byl utržený radar, který v silném poryvu strhla přední plachta. Pro Denise, který je ve třídě IMOCA nováčkem, to bylo velké zklamání.
Zajímavé na čele
Trojice na medailových příčkách odpovídala očekávání. To už se nedá říci o čtvrtém místě pro Benjamina Ferré. Jedná se o nováčka ve třídě IMOCA, který plul na bývalé jachtě Macif, na které Francois Gabart vyhrál Vendée Globe 2012/13. Je to jachta bez foilů. Také 6. místo pro mladého dobrodruha Guireca Soudée na lodi bez foilů je vynikajícím úspěchem. Připomínám, že Soudée má za sebou převeslování Atlantiku, nebo také obeplutí obou Amerik a zimování v Grónsku sólo. Jeho jedinou společnicí byla obyčejná hnědá slepice.
Kvalifikace na Vendée Globe
Závod je jednou z kvalifikací na příští Vendée Globe. Pro velký počet zájemců byl počet míst na startu navýšen na 40. Přesto se může stát, že bude zájemců více než volných míst. V takovém případě se budou sčítat míle odpluté v závodech. To je důvod, proč může předčasný konec mrzet dvojnásob.
Výsledky najdete zde.
1718
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?