Přehřátý motor. Co s tím?
Plujete na motor a ozve se alarm. Motor je přehřátý. Co dělat, kde je příčina závady? Jde o vážnou závadu, která může motor poškodit, ale je snadno odstranitelná.
První co uděláme, je pohled přes záď, jestli z výfuku vytéká voda. Je to na jednu stranu důležitý indikátor, ale na druhou stranu nemusí mnoho znamenat. Chladící voda může z výfuku vytékat, přesto bude teplota motoru vysoká. Motor je sice chlazený, ale jen málo.
Lodní dieselové motory mají obvykle dvouokruhové chlazení. Vnitřní okruh je stejný jako v autě, ale voda je v něm ochlazována ve výměníku, do kterého teče mořská voda. To je druhý okruh.
Příčina bývá právě v něm. Voda ve druhém okruhu je do lodi vedena dnovým ventilem, dále hadicí do filtru nečistot a přes čerpadlo do výměníku.
Závada je obvykle způsobena ucpáním filtru nebo starým kolečkem impeleru, které v čerpadlu vodu pohání.
Předtím, než se pustíme do řešení problému, uzavřeme dnový ventil. Dále budeme pokračovat cestou nejmenšího odporu. Otevřeme filtr a vyčistíme případné nečistoty v síťce. Síťku instalujeme zpět, zavřeme filtr a povolíme dnový ventil. Filtr by se měl pomalu plnit. Není-li tomu tak, odpojíme hadici a povolíme ventil, abychom zjistili, jestli teče voda. Neteče-li, prošťouchneme hadici a ventil drátem.
Může se ale stát, že motor nechladí ani nadále. V tom případě budeme muset vyměnit vrtulku impeleru. Na každé lodi by měla být krabička s náhradní vrtulkou a těsněním. Půjdeme po hadici od filtru dále, až se dostaneme k čerpadlu chladící vody. Odmontujeme opatrně víčko, abychom nepoztráceli šroubky a pravděpodobně uvidíme vrtulku impeleru, které chybí lopatky.
Vyndáme vadnou vrtulku. Použijeme k tomu buď kleště, nebo dva šroubováky, každý z jedné strany. Instalujeme vrtulku novou. Lopatky tak, aby byly ohnuty stejným směrem, jako původní. Na víčko dáme těsnění a zašroubujeme.
11317
Související články
Kurz údržby a servisu lodního motoru
Kurz údržby a servisu lodního motoru
Co se stane, když selže motor? Co budu dělat? Abyste si věděli rady, je tu kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Potřebujete nastartovat a nejde to? Motor škytnul a chcípnul? Vše objasní vynikající instruktor Vojta Sládeček.
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Připravili jsme ukázkový den našich kurzů. Vyzkoušíte si, jak učíme přístavní manévry, co se můžete naučit na kurzu dieselového motoru, jak je to s trimem plachet. Chcete vědět, jaké další kurzy děláme, co se na nich naučíte, jaká jsou naše doporučení? Kam se s námi můžete vydat na plavbu? Chcete se s námi potkat a zeptat se na detaily?
Proč motor nechladí
Proč motor nechladí
Plujete na motor. Najednou se ozve alarm. Zjistíte, že z výfuku neteče voda. Motor nechladí. Je přehřátý. Kde hledat chybu?