Před bouřkou do přístavu?
Na obzoru zahlédnete bouřku. Rychle se přibližuje. Poplujete do přístavu? Nebo raději na volné moře? Jak se rozhodnout?
Do přístavu
Snadné rozhodnutí? V přístavu bude přeci klid!
Co se ale stane, pokud nestihnete dojet včas? Příchod bouřky vás zastihne na dohled přístavu. Takříkajíc se staženými kalhotami. V přístavu je bezpečně, ale v jeho blízkosti na vás číhá nebezpečí.
Proč? Protože zajíždění do přístavu ve 40 uzlech větru, v hustém dešti a případně krupobití, není žádný med. Nebezpečí, které nehrozí na otevřeném moři, na vás číhá u břehu. Nebo dokonce i v přístavu. Na otevřeném moři nenajedete na mělčinu, nevrazíte při nepovedeném přístavním manévru do mola, či sousední lodě.
Zůstat na moři
Tak tedy zůstat na moři? Rozhodně je to bezpečnější varianta. Není pohodlnější, ale je bezpečnější. Silný vítr trvá za bouřky jen krátce, nezvedne tedy příliš vysoké vlny. Hustý déšť a krupobití sice nebezpečně omezí viditelnost, ale daleko od břehu nehrozí najetí na mělčinu.
Bezpečný kurz
Viditelnost a ztráta orientace při snížené viditelnosti mohou být větším problémem, než si myslíte. Proto je dobré se před příchodem bouřky rozhlédnout po okolí, vybrat si bezpečný kurz a tím při omezené viditelnosti plout.
Co to je bezpečný kurz? Kurz, kterým je možné plout příští půlhodinu, aniž by hrozilo nebezpečí. Ne vždy je to možné, můžeme být v místech, kde ani pět minut nebude možné pokračovat v kurzu. V takovém případě budeme muset navigovat. Naštěstí na to dnes máme vynikající elektronické pomocníky. Mnohdy dokonce hned u kormidla. V hustém dešti však na mapovém plotteru můžeme vidět méně, než bychom si přáli. A pak je jistota pryč...
Bezpečný kurz si proto zvolíme na kompasu. Budeme klidnější. Nemusíme sledovat mapu a můžeme se věnovat lodi a okolí.
14344
Související články
Co se v noci dělo v Chorvatsku?
Co se v noci dělo v Chorvatsku?
Před Zadarem se potápěl trajekt, všechny se podařilo zachránit. Národní koordinační centrum pro pátrání a záchranu na moři řešilo během noci dalších 270 volání o pomoc. Noc byla divoká, přecházely silné bouřky…
Proč je nebezpečný člun na přední palubě
Proč je nebezpečný člun na přední palubě
Nafukovací člun bývá často uložen na přední palubě. Toto umístění může mít tragické následky.
Kotvení v bočním větru mezi lodě
Kotvení v bočním větru mezi lodě
Plujete v Řecku, potřebujete zakotvit a zajet mezi lodě. Fouká solidní boční vítr. Jak na to, aby vás vítr nesnesl na závětrnou jachtu?