Pozor při rolování geny
Za silného větru často připlouvají do přístavů charterové jachty s částečně vyrolovanou genou. Kromě jiného to příliš nepomáhá již tak složitým přístavním manévrům. Jak se tomu vyhnout?
K rolování geny používáme lano, které je při otevřené geně narolované na buben rolfoku. Říkejme mu spoušť rolfoku. Když chci plachtu zarolovat, tahám za spoušť a tím točím rolfokem na předním stěhu a navíjím genu. Délka spouště rolfoku je omezená velikostí bubnu, na který se navíjí.
Při silném větru má obvykle posádka tendenci při rolování málo povolovat otěž geny, aby plachta neflatrovala a nemohla se poškodit. Potom je ale nutné tahat spoušť rolfoku na vinšně, porotože k zarolování plachty je třeba velká síla. Výsledkem je, že plachta namotaná na rolfoku je příliš utažená.
Přílišné utažení plachtě nedělá dobře. Vlákna jsou stále v tahu a plachta se vytahává. Stejně tak příliš nesvědčilo teplákové bundě, když jste pod ní na břiše nosili fotbalový míč (za doby vlády jedné strany). Je zde ale ještě jeden problém. Při rolování dotažené plachty nemusí být délka spouště rolfoku dostatečná.
Spoušť rolfoku má danou délku. Rolujeme-li nedotaženou genu, na jednu otočku namotáme například 30 cm plachty. Při dotažené otěži to však může být jen 15 cm. V takovém případě hrozí, že délka spouště nebude dostatečná a zbytek plachty zůstane nezarolovaný.
Ještě větší nebezpečí
Protože na charterových lodích se posádky dost často neorientují v plachetní problematice, vzniká ještě jedno vážnější nebezpečí. Když nejde zbytek plachty zarolovat, posádka přitlačí na vinšně a zkusí větší sílu. Podle typu rolfoku se lano může uvnitř bubnu povolit a vyklouznout. Nebo ho můžeme přetrhnout. To je stejné.
Výsledkem je, že se vám v silném větru rozmotá celá gena a nemáte možnost ji zarolovat. A to už je krizová situace, při které je třeba plachtu stáhnout, což nemusí být s nezkušenou posádkou zadarmo.
Snadné řešení
Při rolování neplujete přímo proti větru. Otěž plachty více uvolněte. Spoušť geny by pak měla jít dotáhnout rukou (samozřejmě dle velikosti lodi).
4606
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.