Pozor na nebezpečné vyvázání
Prohlédnete-li si jachty stojící vyvázané na bojích, mnohé jsou vyvázané velmi nebezpečně. Nebezpečněji, než kdyby stály špatně zakotvené.
Stojíte-li na kotvě, která přestane držet, jachta bude splouvat, ale kotva ji ve splouvání bude brzdit. Někdy jen velmi málo, ale bude. Pokud se utrnete z kotevní bóje, váš pohyb už nezpomalí nic a budete velmi rychle snášeni větrem. Proto je třeba se utržení od bóje vyvarovat.
Nebezpečné symetrické vyvázání
Mnoho jachet stojí na bóji vyvázáno symetricky. Lano je vedeno z jednoho boku jachty, přes oko na bóji ke druhému boku jachty.
Co je na tom špatně? Pokud bude foukat silný vítr, jachta se bude na bóji točit z boku na bok. Přitom bude projíždět vyvazovací lano okem na bóji tam a zpět. Protože zatížení lana je mimořádné, velmi rychle může dojít k jeho prodření.
Správné vyvázání
Správně má být vyvazovací lano vedeno od oka na bóji zpět na stejný bok jachty na stejný vazák. Lano se tak nemůže předřít. Jednoduché.
Za silného větru není špatné pro jistotu použít ještě jedno jistící lano ze druhého boku. Pokud jsme uvázáni na bóji na jejím vrchu (bóje, která je k tomu určena), druhé lano můžeme uvázat přímo do oka na kotevním laně bóje, pokud je to možné.
Další podobné rady najdete v knize Přístavní manévry.
10756
Související články
Kolik stály kotevní bóje v roce 2014
Kolik stály kotevní bóje v roce 2014
Kolik dnes zaplatíte za kotevní bóji v Chorvatsku? Možná 50, 60, nebo dokonce 80 euro? Jak to bylo na stejných místech v roce 2014?
Hloupost na metál
Hloupost na metál
Na videu zvedá trojice mužů bóji a uváže se k ní. Běžná věc. Pokud by nešlo o bóji zvanou „speciální znak“ s vrcholovým znakem a žlutým světlem.
Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Předpověď neslibuje nic hezkého. Je lepší se spolehnout na kotevní bóji, nebo raději na vlastní kotvu? Jaké argumenty hovoří pro kotvu?