Pozor na elektronické mapy 2
V pondělí jsme psali o nepřesnostech elektronických map. K článku máme od vás hodně reakcí a připomínek. Přinášíme doplnění článku, včetně původní papírové mapy, která nám k článku chyběla.
V článku jsme zmínili nepřesnost map Navionics nedaleko kardinálního znaku u ostrůvku Žižanj. Východní kardinální znak zde označuje mělčinu, na kterou minulý týden dokonce najela jachta. Problémem je ale značka útesu na hladině moře východně od bóje. Psali jsme, že na papírových mapách nic takového není, ale neměli jsme mapu k dispozici. Nyní máme vše potvrzeno. Jak vidíte na přiloženém skenu papírové mapy, jediné, co na místě najdete, je mělčina 10,2 metru. Rozhodně ne žádnou nebezpečnou skálu na hladině moře. A máme to i potvrzené od několika našich čtenářů, kteří tudy včera a předevčírem propluli.
Za skeny map a informace děkujeme Michalu Olejníkovi, Pavlu Doksanskému, Vojtovi Harokovi a samozřejmě nepřehlédnutelnému jachtaři Miro Goliášovi z Košic.
A ještě několik zamyšlení ke komentářům k tomuto článku. Objevil se názor, že je lepší, aby na elektronické mapě byl útes navíc, než kdyby chyběl. V danou chvíli je to pravda, ale do budoucna to může být zdrojem nehod. Pokud na mapě objevíte více špatných značek, přestanete jim věřit. Pak se snadno může stát, že skončíte na mělčině.
Jak poznamenal jeden z diskutujících. Správným řešením je elektronická mapa na mapovém plotteru a pod ní na stole mapa papírová. A samozřejmě kontrola obou zdrojů. Je také třeba si uvědomit, že menší nebezpečí se na vektorových mapách objevují až po dostatečném zazoomování.
4551
Související články
Klasické navigační znalosti stále nutné pro bezpečnou plavbu
Klasické navigační znalosti stále nutné pro bezpečnou plavbu
Mapové plottery, tablety, mobilní telefony. Získat polohu už není umění. Pro bezpečnou plavbu však jsou stále nezbytné znalosti z minulosti.
Musí navigátor přesně vědět, kde je?
Musí navigátor přesně vědět, kde je?
Na to je jednoduchá odpověď. Navigátor nemusí přesně vědět, kde zrovna je. Možná se vám to nezdá, ale je to tak. Pro navigátora je daleko důležitější jiná věc.
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.