Pozor na častou chybu
Plachetnice má přednost před lodí plující na motor. Taková je laická interpretace. Platí to ale vždy?
Je mi jasné, že úvodní věta zase zvedne mnohé puritány ze židle. COLREG přeci o žádné přednosti nehovoří… Ano, vím to, ale mnozí si to takto zjednodušují, proto jsem to také použil.
Pojďme ale na situaci, ve které dělají chyby i mnozí zkušení jachtaři. A použiji schválně trochu zavádějící slova. Protože tak se na to v praxi mnohdy nahlíží.
Na obrázku vidíte situaci. Pomalý motorový člun a rychlá plachetnice. Může jít třeba o sportovní plachetnici a starou dřevěnou rybářskou loďku s taktaktak unaveným dieselovým jednoválcem. Nebo jakoukoli jinou motorovou loď, která prostě jen pluje pomalu.
Přibližují se k sobě a hrozí nebezpečí srážky. Která loď má přednost, nebo správně řečeno, která má uvolnit cestu?
Pro mnohé je situace jasné. Motorák se má uhnout, pluje na motor. Plachetnice jede na plachty.
Jaký je vzájemný kurz
Grafika Lodní noviny
Jedná se o předjíždění...
Podívejte se ale na obrázek ještě jednou. Jaký je vzájemný kurz obou lodí? Vypadá to, že plachetnice se přibližuje ze sektoru záďového světla.
To je velmi důležité. Znamená to, že předjíždí. Podíváme se proto na pasáž o předjíždění v pravidlech COLREG.
- Každá loď předjíždějící jinou loď se musí držet mimo dráhu lodi předjížděné.
- Loď bude považována za předjíždějící, přibližuje-li se k druhé lodi ze směru , který je více jak 22,5 stupně za traversem. To je v takové poloze, že by v noci mohla vidět jen její záďové světlo.
- Jsou-li pochybnosti o tom, zda se má považovat loď za předjíždějící, musí se za ní považovat a jednat podle toho.
- Žádná následující změna ve vzájemném postavení dvou lodí nemůže být důvodem k tomu, aby loď předjíždějící byla pokládána za loď křižující směr.
Nikde se nic nepíše o plachetnicích, o lodích se strojním pohonem. Naše plachetnice se blížila ze sektoru záďového světla. Proto byla lodí předjíždějící. Proto se musí po celou dobu držet mimo dráhu lodě předjížděné. Tím, kdo musí změnit kurz, je tedy plachetnice.
1731
Související články
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Pozor na velké lodě a jejich manévrovací schopnosti
Máme tu druhý díl článku připraveného prvním palubním důstojníkem Lukášem Staňkem. Znovu se zaměříme na vztahy mezi jachtami a velkými nákladními loděmi. Proč se nevyhnou a co máme dělat?