Používáte černou kouli?
Černá koule označuje loď na kotvě. Už jste ji někdy použili? A víte, že v některých situacích je velmi důležitá?
Trpká zkušenost
Před lety jsme pluli ve dvou na malé sportovní lodi. Foukal slabý vítr a na stěžni byl genaker. Plujeme mezi Pašmanem a pevninou, 200 m od břehu. Občas se podíváme pod genaker. Nevidíme nic, co by nás mělo znepokojovat. Žádná plachetnice na plachty, tedy nic, čemu bychom měli dát přednost. V klidu se zase věnujeme debatě v kokpitu.
Najednou rána! Srazili jsme se s plachetnicí, která stála na kotvě. Na palubě nikdo, na stěžni není vyvěšena žádná černá koule. Z podpalubí vybíhá polooblečený domorodec zapínající si kalhoty.
Je překvapený, řve na nás. My jsme překvapení stejně a řveme na něj. Proč nemá vyvěšenu černou kouli?
K nehodě došlo velmi snadno. Při občasném pohledu pod genaker jsme hledali jen lodě, kterým bychom měli uhnout. Lodě s předností. Selektivní vidění, vidíš jen to, co je pro tebe důležité. Důležitá je plachetnice plující na plachty, může být důležitý malý rybář, který stojí na místě a chytá ryby. Nenapadlo nás, že 200 m od břehu může stát zakotvená plachetnice. Proto jsme jí nevěnovali pozornost. Pro nás to byla plachetnice bez plachet, tedy plující na motor. Neměla kouli, nebyla pro nás důležitá.
Jen pro úplnost. Vítr byl slabý, my jsme pluli pomalu a vzali jsme druhou loď z předoboku. Jen jsme se odrazili, škody nevznikly. Obě strany si trochu zanadávaly a plulo se dál.
Důležité na tomto příkladu je, že pokud stojíte někde, kde by nikdo nepředpokládal, že budete kotvit, určitě si černou kouli vyvěste. Může vás od podobné kolize uchránit.
13444
Související články
Čtyři měsíce a stále pluje
Čtyři měsíce a stále pluje
9. července se nejrychlejší Class 40 Acrobatica srazila na severním Atlantiku s liberijským tankerem Silver Ray. Vrak závodní lodě stále pluje.
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.