Search
× Search
Poručíme větru, dešti, kdy má pršet a kdy vát
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti

Poručíme větru, dešti, kdy má pršet a kdy vát

Car zavelel, že Severní mořská cesta do Číny je cestou prosperity. Lodě musely vyplout… Led ale odmítá nařízení vrchnosti. Zastavuje plavbu na východ! Řešení problému je však snadné. Stačí o něm nemluvit…

Loď Arctic Metagaz s kapacitou 138 028 cbm, patří do ruské stínové flotily LNG tankerů. zapojených do projektu Arctic LNG 2 tam někde v pustině na severozápadě Sibiře. Jde o běžný tanker, který nebyl postaven pro plavbu v ledu, chybí mu potřebná klasifikace. Před pár dny se vydal plně naložený na plavbu na východ. Zpívaly se budovatelské písně, mávalo vlaječkami, když odplouval. Severní mořská cesta má být životodárnou tepnou, symbolem vynalézavosti v boji se sankcemi kolektivního západu.

Boj s ledem

1. září 2025 se loď dostala do problémů.  Led zastavil plavbu u východního pobřeží Sibiře, loď se otočila. Zákeřný letní led nahrál západu a nepomohly ani stachanovské směny na atomovém ledoborci Sibir.  Plavba vstříc světlým zítřkům se zastavila.

Ledová klasifikace netřeba?

Loď bez ice-class je na severu zranitelná. Podobně jako Ferrari na lesní cestě. Dokonce i lodě s vysokým ledovým standardem byly v minulosti ledem poškozeny. V roce 2021 bylo třeba několik ledoborců, aby zachránily více než tři desítky nákladních lodí, které byly překvapeny brzkým příchodem ledu.

Problém? Zatajíme!

Administrativa Severní mořské cesty běžně zveřejňuje polohy a trasy plavidel, která se na cestu vydala. Arctic Metagaz po problémech se splněním plánu 98. pětiletky ze záznamů vypadla. Když se o problému nemluví, tak není. Dále není jasné, jestli tanker jen nemůže najít cestu na východ z důvodu poruchy kompasu, nebo je poškozen. Ptát se ale nemá smysl. Stejně jako u ponorky Kursk. Vždyť odpověď by znovu byla: „Vsjo v parjadke.“

210
Na horu