Pohár hořkosti do dna
Největší favorit Transat Jacques Vabre musí vypít svůj pohár hořkosti až do dna. Charal, od startu první až úterního večera. Z náskoku 120 mil na druhého je dnes deficit 140 mil a bez medaile. To dokážou rovníkové tišiny. Ve tříde Class 40 je nový čtyřiadvacetihodinový rekord. Má hodnotu 415,86 míle!
Frustrace na palubě jachty Charal by určitě šla krájet. Ztratit za den a půl na největší soupeře 260 mil, to už chce velkou porci smůly. Do úterního odpoledne se přitom zdálo, že Charal propluje tišinami jako nůž máslem. Vysoká rychlost, vynikající kurz a náskok na soupeře rostl. Jenomže pak vypnuli vítr a Charal dosedla na hladinu v lepkavém tropickém vedru. Od té chvíle je vše na levačku. Včera už to sice vypadalo, že vítr znovu přichází, ale byla to jen zlomyslnost. Následovala další provztekaná tropická noc s rychlostní blížící se nule.
Když včera začalo pofukovat, zdálo se, že Charal přišla o první místo, ale může ještě zabojovat. Dnes je to už čtvrtá příčka a další soupeři za zády. Soupeři, kteří plují pětkrát rychleji.
V takové chvíli je jedinou pomůckou trpělivost. Nebo by mohla pomoci za úplňku useknutá hlava černého kohouta. Jenomže kde ho na moři vzít...
Nový rekord Classe 40
Ve třídě Classe 40 ukázala nová jachta Credit Mutuel, že rychlost není závislá na kráse. Krabicoidní jachta svým tvarem trupu nejvíce připomíná závodní vor, ale její rychlost je neuvěřitelná. Ze 4. na 5. listopadu uplula za 24 hodin 416,86 míle . To znamená průměrnou rychlost 17,3 uzlu. Na jachtu dlouhou 12 metrů vyrobenou ze skelného laminátu a s pevným kýlem, to je pořádnej fofr. Minulý rekord měl hodnotu 377,7 míle. To je vylepšení skoro o 40 mil.
Designérem závodní krabice je David Raison, který před léty prorazil v Classe Mini designem Magnum a zvítězil v Minitransatu. Lipinski s Hardym na lodi trénují jen pár měsíců, je tedy pravděpodobné, že svůj výkon dokážou ještě vylepšit.
Dobrou zprávou pro posádku Credit Mutuel je i to, že jachta skvěle poslouchá autopilota. Jakmile jsou vytrimované plachty, není třeba sahat na kormidlo. Ukazuje se to už od vyplutí z kanálu La Manche.
O rychlostní revoluci nové jachty svědčí její výsledky v porovnání s nejbližšími soupeři. Leyton i Aina Enfance (jachty typu Mach 3) jedou na hraně minulého čtyřiadvacetihodinového rekordu, ale Credit Mutuel na ně stále získává.
Polohu lodí najdete zde.
3861
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?