Počasí na Atlantiku je na hlavu postavené
New York – Vendée je poslední ostrá zkouška před startem Vendée Globe. Má jít o sprint přes Atlantik, let po větru s rekordním potenciálem. Kdeže, pravý opak. Počasí se zbláznilo a flotila IMOCA zakouší křižování proti větru přes severní Atlantik.
Je to již druhý letošní transat pro třídu IMOCA. První z východu na západ Transat CIC měl být stoupačkou do Nového Yorku. Místo toho se jednalo především o let po větru a na bočák. Nyní se měl odehrávat let po větru a na bočák a je tu stoupačka.
Počasí se zbláznilo, to ale neznamená, že regata není zajímavá. Mimořádně složité podmínky znamenají divokou situaci v pelotonu. Na čele pluje duo Charlie Dalin a Boris Herrmann. Dle vzdálenosti od cíle oba dělí necelých 30 mil. Od sebe však jsou vzdáleni více než 250 mil. S dnešními navigačními softwary a podobnými rychlostmi lodí se něco podobného příliš často neděje. Zatímco Herrmann pluje na sever, někam do Grónska, a snaží se obeplout oblast vysokého tlaku od severu, Dalin podle všeho vsadil na křižování ve východním větru mezi středem tlakové výše a Azory.
Zbytek startovního pole na dlouho uvízl v bezvětří za studenou frontou, kterou se podařilo projet jen vedoucímu duu. Třetí Nicolas Lunven, který zlomil čelen, a to se v budoucnu na jeho výkonu podepíše, ztrácí na Dalina již 300 mil. V této skupině jsou i všichni další favorité, promíšení s nefavority. Odstupy jsou proti ztrátě za vedoucím duem zanedbatelné. Situace je ale meteorologicky složitá a teprve se uvidí, kudy se hlavní pole vydá. Zatím to vypadá na trasu jižně od Azor. To se však může, vzhledem k meteorologické nestabilitě, rychle změnit.
Polohu lodí najdete zde.
624
Související články
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA?
Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Na IMOCE je to náročné a někdy brutální...
Milan Koláček je prvním Čechem, který absolvoval regatu na jachtě IMOCA. Zeptali jsme se Milana, jak závod probíhal, jak náročné byly podmínky, co je na IMOCE nejtěžší, jakých výkonů dosahuje atd. Zítra se něco dozvíme o foilech, jejich trimování o letu nad hladinou a Milanových plánech.