Počasí na Atlantiku je na hlavu postavené
New York – Vendée je poslední ostrá zkouška před startem Vendée Globe. Má jít o sprint přes Atlantik, let po větru s rekordním potenciálem. Kdeže, pravý opak. Počasí se zbláznilo a flotila IMOCA zakouší křižování proti větru přes severní Atlantik.
Je to již druhý letošní transat pro třídu IMOCA. První z východu na západ Transat CIC měl být stoupačkou do Nového Yorku. Místo toho se jednalo především o let po větru a na bočák. Nyní se měl odehrávat let po větru a na bočák a je tu stoupačka.
Počasí se zbláznilo, to ale neznamená, že regata není zajímavá. Mimořádně složité podmínky znamenají divokou situaci v pelotonu. Na čele pluje duo Charlie Dalin a Boris Herrmann. Dle vzdálenosti od cíle oba dělí necelých 30 mil. Od sebe však jsou vzdáleni více než 250 mil. S dnešními navigačními softwary a podobnými rychlostmi lodí se něco podobného příliš často neděje. Zatímco Herrmann pluje na sever, někam do Grónska, a snaží se obeplout oblast vysokého tlaku od severu, Dalin podle všeho vsadil na křižování ve východním větru mezi středem tlakové výše a Azory.
Zbytek startovního pole na dlouho uvízl v bezvětří za studenou frontou, kterou se podařilo projet jen vedoucímu duu. Třetí Nicolas Lunven, který zlomil čelen, a to se v budoucnu na jeho výkonu podepíše, ztrácí na Dalina již 300 mil. V této skupině jsou i všichni další favorité, promíšení s nefavority. Odstupy jsou proti ztrátě za vedoucím duem zanedbatelné. Situace je ale meteorologicky složitá a teprve se uvidí, kudy se hlavní pole vydá. Zatím to vypadá na trasu jižně od Azor. To se však může, vzhledem k meteorologické nestabilitě, rychle změnit.
Polohu lodí najdete zde.
719
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?