Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?
Na stoupačku přitáhnout. Jasný imperativ. Jsou ale situace, kdy by bylo lepší plachty zase trochu povolit.
Jsou dvě situace na stoupačku, kdy příliš přitažené plachty mohou být na škodu. S první z nich se setkáte asi běžněji. V příliš slabém větru je třeba plachty mírně povolit a o pár stupňů odpadnout, abyste si zachovali rychlost.
Druhým důvodem jsou vlny. Stoupáte-li proti větru a větším vlnám, potřebuje jachta více energie, aby ji vlny nezastavovaly. Toho dosáhnete mírným odpadnutím a prohloubením profilu plachet. Hlubší profil znamená vyšší výkon, a to je to, co v tuto chvíli potřebujete.
Znovu se nyní dostáváme k údaji, který nese označení VMG (velocity made good). Úspěšná stoupačka není jen o úhlu proti větru, ale o kombinaci úhlu a rychlosti. Tuto kombinaci ukazuje na navigačních přístrojích VMG. Česky bychom mohli říci, že jde o rychlost postupu proti větru. Chceme-li mít jistotu, že stoupáme ideálně, sledujeme tuto hodnotu. A k tomu si hrajeme s plachtami.
1369
Související články
Neumíme dělat reklamu. Umíme dělat kurzy
Neumíme dělat reklamu. Umíme dělat kurzy
V čem jsou Lodní noviny katastrofálně slabé? Je to v reklamě. Neumíme dělat reklamu. Reklamu na Lodní noviny, reklamu na naše kurzy, reklamu na naše plavby. Předpokládám, že jste nikdy žádnou naši reklamu neviděli. Je to tak?
Trimování jednoduše - kosatka
Trimování jednoduše - kosatka
V dalším dílu seriálu o trimu plachet se zaměříme na genu/kosatku. Vojta Sládeček začíná trimovacími prvky přední plachty. Bez nich se se těžko budeme vysvětlovat další věci.
Trimování jednoduše - hlavní plachta
Trimování jednoduše - hlavní plachta
U hlavní plachty máme, co se týká trimování, více možností. Níže je seznam jednotlivých trimovacích prvků a jejich vliv na tvarování, nebo ovládání hlavní plachty.