Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?
Na stoupačku přitáhnout. Jasný imperativ. Jsou ale situace, kdy by bylo lepší plachty zase trochu povolit.
Jsou dvě situace na stoupačku, kdy příliš přitažené plachty mohou být na škodu. S první z nich se setkáte asi běžněji. V příliš slabém větru je třeba plachty mírně povolit a o pár stupňů odpadnout, abyste si zachovali rychlost.
Druhým důvodem jsou vlny. Stoupáte-li proti větru a větším vlnám, potřebuje jachta více energie, aby ji vlny nezastavovaly. Toho dosáhnete mírným odpadnutím a prohloubením profilu plachet. Hlubší profil znamená vyšší výkon, a to je to, co v tuto chvíli potřebujete.
Znovu se nyní dostáváme k údaji, který nese označení VMG (velocity made good). Úspěšná stoupačka není jen o úhlu proti větru, ale o kombinaci úhlu a rychlosti. Tuto kombinaci ukazuje na navigačních přístrojích VMG. Česky bychom mohli říci, že jde o rychlost postupu proti větru. Chceme-li mít jistotu, že stoupáme ideálně, sledujeme tuto hodnotu. A k tomu si hrajeme s plachtami.
1222
Související články
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Plujete na plachty a přemýšlíte, jaký mód nastavit na autopilotu. Máte plout na AUTO, na WIND, nebo na TRACK? Co bude pro vaši plavbu ideální, abyste se dostali z A do B nejrychleji?
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.