Plachty a motor zároveň
Italský trim, plavba na plachty a na motor zároveň. Mnozí touto taktikou opovrhují. Má ale i své výhody a není důvod, proč ji zatracovat.
Proč užívat plachty a motor zároveň? Osobně preferuji plachty samotné, samozřejmě. Jsou ale chvíle, kdy k nim nastartovaný motor pomůže a ušetří nás bolesti, únavy, pozdního příjezdu, nebo také nebezpečí.
Žádný vítr a vlny
Na otevřeném moři není taková situace nijak vzácná. Vítr odešel (nebo ještě nepřišel), ale jsou tu vlny. Není jiná cesta, než jet na motor. Jachta je ale vlnami pohazována jak korková zátka a posádka (někdy i kapitán) trpí. Trápení je možné snížit. Stačí vytáhnout kousek hlavní plachty. Houpání lodi se ihned výrazně zredukuje. Plachtu nevytahujeme celou a dotáhneme otěž, při poskakování na vlnách je namáhána.
S vytaženou plachtou je život na palubě snesitelnější.
Stoupačka
Vaše jachta není žádný závoďák a vy stoupáte proti větru. Je to dost o nervy, protože na stoupačce se nedostanete ani na 50°a to nepočítáme ani se snosem. Nemáte-li nekonečně času a trpělivosti, můžete si pomoci motorem. Úhel, kterým stoupáte proti větru, se zlepší a pivo v cílové hospodě bude blíže.
Proud
Křižujete-li proti proudu, je každý stupeň, který se vám podaří vyostřit, obzvláště cenný. V dvouzlovém proudu do úst může být vaše stoupačka nervy drásajícím zážitkem (pokud nejste trpěliví jak lenochod čekající až z pupene vyroste list k sežrání). Nastartovaným motorem snížíte snos větrem na minimum a na každém boku si pomůžete o 10°.
Tlačí vás čas
Potřebujete před setměním proplout nebezpečnými mělčinami, ale soumrak se kvapem blíží. Motorem pomůžete plachtám a stihnete dříve nemyslitelné.
Pro zlepšení nálady na palubě
Strávíte-li 24 hodin 2 míle před přístavem bez pohybu v bezvětří, určitě to nezvedne náladu v posádce. V takovém případě funguje motor jako antidepresivum. Tuto situaci jsem zažil na jachtě Šárka. Byla vybavena dvojicí přívěsných motorů. Nebyly příliš spolehlivé. Často nefungoval ani jeden. Přístav, na který jsme koukali, byl Zakynthos.
Pozor na znaky
Jaký bystě měli mít na stěžni vytažený znak, pokud plujete na motor a na plachty? Je to černý kužel vrcholem dolů. Najdete ho v každé charterové lodi.
5891
Související články
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nezapomínejte na výtahy plachet
Nejvíce jachtařů se vydává na své plavby na charterových lodích. Úroveň přípravy jachet bývá různá, co se týče jízdních vlastností na plachty, pak spíše horší. Pokud tedy chceme, aby „polotovar“ dobře fungoval, je třeba si ho „dodělat“.
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Nad ránem se mi zdálo, že objednávám novou jachtu. Byl to sen, cena nebyla příliš důležitá. Jen jsem musel specifikovat výbavu. Tak jsem přemýšlel, co by musela mít ve výbavě na 100 %.
Kdy používat na jachtě windpilota
Kdy používat na jachtě windpilota
Každá moderní charterová jachta (až na výjimky) má autopilota, který nabízí WIND mód. Je to vynikající pomocník na dvou kurzech. Víte, o které kurzy se jedná?