Search
× Search
Pár zajímavostí z Jules Verne Trophy
Jan Koukal

Pár zajímavostí z Jules Verne Trophy

Víte, jak se kontroluje stěžeň na maxitrimaranu za plavby? Víte proč je velký ledovec nebezpečný a jak poznat nebezpečí ledovce v noci? A ještě pár věcí, které ani nevíte, že nevíte.


Kontrola stěžně zevnitř

Trimaran, který se snaží obeplout co nejrychleji svět, je vlastně křehké zboží. Je třeba se o něj starat. I za plavby. Kontrolovat vše, co je možné zkontrolovat. Týká se to i stěžně. Na IDEC Sport využila posádka nedávné bezvětří k pečlivé kontrole stěžně. Alex Pella kontroloval stěžeň zvenčí. Tomu se asi nikdo divit nebudete. Ale stěžeň je třeba zkontrolovat i zevnitř. Toho se ujal Clement Surtel. Prý netrpí klaustrofóbií. Je to třeba. Protože prolézat 33,5 metru dlouhou trubkou nahoru, není žádná sranda. 

Slavnostní tabule
Zásoby jídla se na palubách rekordních lodí hodně změnily. V roce 2002, když si jel pro rekord katamaran Orange, to bývaly z dnešního pohledu na palubě královské hostiny. Konzervy s jídlem, olivový olej ve skleněných láhvích, víno pro slavnostní příležitosti. Při obeplouvání mysu Horn jedna taková příležitost byla. Zásoby na slavnostní jídlo přenášeli dva chlapi z jednoho plováku do druhého. A museli jít dvakrát.
Dnes na IDEC Sport 25.12. sestávala slavnostní večeře z fazolí v plechovce (místo běžné freeze dried stravy) a dvou plastových lahviček vína (2 x 2 dcl). 

Ledovec
IDEC Sport potkal ledovec na 43°jižní šířky. Jen pro vaši představu to odpovídá zeměpisné šířce chorvatského Splitu. Ledovec byl 700 m dlouhý a 100 m široký (nad vodou je 10 % ledovce). Svítilo slunce a na ledovec byl prý nádherný pohled. IDEC Sport projížděl cca 1,5 míle daleko.
Samotný velký ledovec není nebezpečný. Podobná kra se objeví na radaru. Nebezpečné jsou menší kusy ledu, které se z ledovce odlomí. Narazit do ledovce o průměru 1 metr v rychlosti 30 uzlů může být konec cesty kolem světa.
Jak posádka trimaranu odhalí menší kusy ledu v noci? Dnes je možné použít infračervené kamery. Dříve jedinou možností bylo sledování teploty vody. Jakmile začala prudce klesat, bylo jasné, že velký ledovec je poblíž. A s ním i menší kusy ledu. 

Hlídky v Jižním oceánu
Stát za kormidlem maxitrimaranu v Jižním oceánu není sranda. Teplota se blíží nule, vítr fouká 30 a více uzlů a vodní tříšť připomíná proud z vodního děla. Jak dlouho se dá v takových podmínkách za kormidlem vydržet? Na IDEC Sport to bylo v nejtvrdších podmínkách 30 minut. Po této době museli být i ti nejtvrdší z nejtvrdších vystřídáni. 

Je cesta na příď bezpečná?
Co myslíte? Pokud letí trimaran 30 uzlů, je cesta na příď extrémně nebezpečná. Kdykoli můžete být smeteni vlnou. Obvykle není třeba se do nebezpečí vydávat. Jsou ale chvíle, kdy jiná volba není. Pokud k tomu na IDEC Sport muselo dojít, vydával se dopředu Alex Pella. A za kormidlo si v té chvíli vždy stoupl Francis Joyon.

Soupačka
Pokud je to jen trochu možné, vyhýbá se posádka trimaranu stoupačce. Není to proto, že by loď špatně stoupala, ale proto, že je v takových podmínkách extrémně namáhána. Nárazy do vln jsou tvrdé a otřásají celou lodí. Trpí trupy, příčníky, ale také takeláž. Plavba na sever Atlantikem je z tohoto důvodu velmi nepříjemná.
A nejen pro loď. Zkuste se pohybovat v podpalubí, kde vlny nevidíte a nevíte, co se děje. Nárazy jsou nečekané. A spaní? Žádná sranda. Místo spaní obvykle jen hledáte, jak nevypadnout z kóje. A samozřejmě musíte spát nohami dopředu. Abyste zpomalení lodi dokázali odpružit.

Polohu lodí najdete zde a zde.

4871
Na horu