Ovlivní trim plachet autopilota?
Je pro funkci autopilota důležité, jak mám nastavené plachty? Myslím, jestli jsou dobře vytrimované. Autopilot přeci nastavení plachet nebere v úvahu, že? Mělo by mu být jedno, jestli jsem je nastavil jako zdatný olympionik, nebo jako přes pupek nevidící fotbalový funkcionář na svazové dovolené.
I když si to mnozí nemusí myslet, správný trim plachet je pro funkci autopilota a jeho spotřebu velmi důležitý.
Máme-li správně vytrimované plachty, jachta je směrově vyvážená a má tendenci plout rovně. Při špatném trimu se bude stáčet po větru (závětrná), nebo proti větru (návětrná). Kormidlování pak vyžaduje mnohem větší úsilí. Platí to o muži (ženě) za kormidlem, ale i o autopilotu. I za běžných (meteo) podmínek pak autopilot spotřebovává mnohem více energie, než by musel. To se negativně projevuje především na delších plavbách, kde již je množství energie limitované a je třeba déle a častěji dobíjet.
Vane-li silnější vítr a plavba je „na hraně“, je správný trim plachet ještě důležitější. Již nejde jen o spotřebu elektrické energie, ale i o možnosti autopilota. Situace, které se správnými plachtami zvládne (velikost plachet, trim), už mohou být se špatným nastavením, nebo příliš velkou plochou plachet, nezvládnutelné i se správným vyladěním autopilota.
Správný trim plachet je pro správnou funkci autopilota velmi důležitý. Proto než svěříte jachtu do rukou autopilota, pohrajte si pořádně s plachtami. Jachta by měla mít tendenci plout i bez autopilota sama rovně. Pak je chvíle na zmáčknutí tlačítka AUTO.
Foto Pavel Nesvadba
2877
Související články
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?