Otěž hlavní plachty ve stoperu?
Jste na charterové jachtě, otěžový vozík na hlavní plachtě není, nebo jen krátký na nástavbě. Otěž hlavní plachty máte zaklaplou ve stoperu? Myslíte, že to je dobře?
Proč bych neměl mít otěž ve stoperu? A koneckonců kde jinde bych jí měl mít? Takové dotazy si mnozí položí.
Proč ji nemít zaklaplou ve stoperu si řekneme později. Nejprve odpověď na druhý dotaz.
Stoper, kterým otěž hlavní plachty probíhá, nechte otevřený a otěž táhněte na vinšnu a do záseku na vrchu vinšny. Takto máte možnost s ní kdykoli pracovat.
Proč takto?
V případě, že vítr náhle zesílí a přijde poryv, musíme hlavní plachtu povolit, aby loď nekontrolovaně nevyostřila. Standardně se to dělá otěžovým vozíkem hlavní plachty. Na běžných charterových lodích je otěžový vozík na nástavbě před hlavní luknou. Je krátký a špatně zpřevodovaný, tedy špatně ovladatelný. Pracovat se s ním moc nedá.
Proto je při poryvu třeba povolit otěž hlavní plachty.
Máme-li otěž zaklaplou ve stoperu, může být obtížné stoper povolit. Rozhodně to bude pomalé, pokud máme mít plachtu stále pod kontrolou.
Proto vedeme otěž do záseku na vrcholu vinšny. Odtud jí dokážeme uvolnit kdykoli a stále ji máme pod kontrolou.
9322
Související články
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Plujete na plachty a přemýšlíte, jaký mód nastavit na autopilotu. Máte plout na AUTO, na WIND, nebo na TRACK? Co bude pro vaši plavbu ideální, abyste se dostali z A do B nejrychleji?
Proč je směr větru na stěžni jiný?
Proč je směr větru na stěžni jiný?
Při plavbě za slabšího větru je třeba plachtu na vrcholu stěžně více otevřít proti tomu, jak ji máme nastavenou dole. Směr větru nahoře je jiný než u hladiny? Čím je to dané?
Co říkají špiónky
Co říkají špiónky
Kormidelník sleduje špiónky na geně a snaží se plout s jachtou na maximum. Co mu bavlnky na plachtě říkají? Jak z lodě vytáhnout více?