Otěž hlavní plachty ve stoperu?
Jste na charterové jachtě, otěžový vozík na hlavní plachtě není, nebo jen krátký na nástavbě. Otěž hlavní plachty máte zaklaplou ve stoperu? Myslíte, že to je dobře?
Proč bych neměl mít otěž ve stoperu? A koneckonců kde jinde bych jí měl mít? Takové dotazy si mnozí položí.
Proč ji nemít zaklaplou ve stoperu si řekneme později. Nejprve odpověď na druhý dotaz.
Stoper, kterým otěž hlavní plachty probíhá, nechte otevřený a otěž táhněte na vinšnu a do záseku na vrchu vinšny. Takto máte možnost s ní kdykoli pracovat.
Proč takto?
V případě, že vítr náhle zesílí a přijde poryv, musíme hlavní plachtu povolit, aby loď nekontrolovaně nevyostřila. Standardně se to dělá otěžovým vozíkem hlavní plachty. Na běžných charterových lodích je otěžový vozík na nástavbě před hlavní luknou. Je krátký a špatně zpřevodovaný, tedy špatně ovladatelný. Pracovat se s ním moc nedá.
Proto je při poryvu třeba povolit otěž hlavní plachty.
Máme-li otěž zaklaplou ve stoperu, může být obtížné stoper povolit. Rozhodně to bude pomalé, pokud máme mít plachtu stále pod kontrolou.
Proto vedeme otěž do záseku na vrcholu vinšny. Odtud jí dokážeme uvolnit kdykoli a stále ji máme pod kontrolou.
10593
Související články
Označte si výtah hlavasky
Označte si výtah hlavasky
Víte, proč je dobré si na jachtě s klasickým refováním označit výtah u stoperu? Jak vám to usnadní život?
Kde má být posádka za bezvětří
Kde má být posádka za bezvětří
Hladina je jako zrcadlo a vy potřebujete udržet loď v pohybu. Co má dělat posádka, aby pohybu jachty neškodila, aby pomohla vymáčknout maximum?
Jednoduchý trim geny a hlavní plachty
Jednoduchý trim geny a hlavní plachty
Trim plachet je stále znovu opakovanou slabinou rekreačních jachtařů. Přitom pro základní jednoduchý trim stačí málo, velmi málo.