Otěž hlavní plachty ve stoperu?
Jste na charterové jachtě, otěžový vozík na hlavní plachtě není, nebo jen krátký na nástavbě. Otěž hlavní plachty máte zaklaplou ve stoperu? Myslíte, že to je dobře?
Proč bych neměl mít otěž ve stoperu? A koneckonců kde jinde bych jí měl mít? Takové dotazy si mnozí položí.
Proč ji nemít zaklaplou ve stoperu si řekneme později. Nejprve odpověď na druhý dotaz.
Stoper, kterým otěž hlavní plachty probíhá, nechte otevřený a otěž táhněte na vinšnu a do záseku na vrchu vinšny. Takto máte možnost s ní kdykoli pracovat.
Proč takto?
V případě, že vítr náhle zesílí a přijde poryv, musíme hlavní plachtu povolit, aby loď nekontrolovaně nevyostřila. Standardně se to dělá otěžovým vozíkem hlavní plachty. Na běžných charterových lodích je otěžový vozík na nástavbě před hlavní luknou. Je krátký a špatně zpřevodovaný, tedy špatně ovladatelný. Pracovat se s ním moc nedá.
Proto je při poryvu třeba povolit otěž hlavní plachty.
Máme-li otěž zaklaplou ve stoperu, může být obtížné stoper povolit. Rozhodně to bude pomalé, pokud máme mít plachtu stále pod kontrolou.
Proto vedeme otěž do záseku na vrcholu vinšny. Odtud jí dokážeme uvolnit kdykoli a stále ji máme pod kontrolou.
10281
Související články
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Co bych na lodi na 100 % chtěl
Nad ránem se mi zdálo, že objednávám novou jachtu. Byl to sen, cena nebyla příliš důležitá. Jen jsem musel specifikovat výbavu. Tak jsem přemýšlel, co by musela mít ve výbavě na 100 %.
Kdy používat na jachtě windpilota
Kdy používat na jachtě windpilota
Každá moderní charterová jachta (až na výjimky) má autopilota, který nabízí WIND mód. Je to vynikající pomocník na dvou kurzech. Víte, o které kurzy se jedná?
Tři největší nepřátelé plachet
Tři největší nepřátelé plachet
Jací jsou tři největší nepřátelé plachet? Životnost jim můžete prodloužit, nebo jim jí také zkrátit na minimum. Záleží jen na vás, jak se k nim budete chovat. A nejde o malé částky…