Osm rad pro charterovou plavbu
Umíte si týden na moři naplánovat tak, abyste si ho opravdu užili? Aby šlo o příjemnou plavbu a nikoli o sprint z jednoho přecpaného přístavu do druhého?
Nechme tentokrát stranou závodníky, kteří jen polykají míle a pojďme se podívat, jak si příjemně naplánovat plavbu, aby byl čas na koupání i na krásný jachting.
Neplánujte si plavbu z domova
Častou chybou je, že letní plavba s rodinou se plánuje již ve chvíli, kdy se u nás chodí bruslit. Tedy bez jakékoli souvislosti s počasím. Výsledkem je často to, že se s lodí pomalu protloukáme proti větru a vlnám, stojí nás to mnoho času a ty námořníky, kteří jsou chabrus na žaludek, i jakoukoli chuť plout dál.
Trasu můžete začít plánovat až v době cca 4-5 dnů před vyplutím, kdy již máte alespoň na část dalšího týdne jasnou předpověď. Plavbu si tedy můžete rozvrhnout tak, aby vítr byl vaším pomocníkem a nikoli nepřítelem. Je lepší plout na bočák či zaďák, než křižovat proti větru.
Sledujte předpověď
Předpověď je pro vás alfou i omegou. Vyhnete se tak nepříjemnostem. Sledujte ji ráno a večer, dávejte pozor, aby vás například silné letní bouřky nezastihly na kotvě v přeplněné zátoce. Takříkajíc se staženýma kalhotama.
Vyplouvejte, když fouká
V letních měsících obvykle vane po poledni termický vítr bríza. Nevyplouvejte tedy ráno do bezvětří, ale až kolem poledního, když se rozfouká. Dopoledne se můžete koupat, odpoledne plujte.
Vyhněte se turistickým bestselerům
Jste-li na lodi v letních měsících, můžete očekávat, že nejatraktivnější turisticá místa budou beznadějně plná. Vyhněte se jim, nestojí to za to. Hvar je například hezké městečko, ale ne ve chvíi, kdy se v jeho uličkách tlačíte s tisícovkou chodících selfietyčí.
Do přeplněných lokalit byste museli připlouvat velmi brzy, abyste sehnali místo. A navíc velká hustota kotvících lodí znamená nulový klid a velké nebezpečí poškození jachty.
Jen tolik, aby to nenudilo
I když jste milovníci plavby na plachty, všichni v posádce to nemusí mít stejně. Snažte se i méně nadšeným jachtařům vyjít vstříc. Plánujte kratší etapy. Obvykle 4 hodiny plavby za den stačí. Tak zbyde mnoho času na další aktivity, jako je koupání, potápění, opalovačka a prohlídka městeček a vesnic na pobřeží. Méně je někdy více.
Mějte v záloze alternativní kotviště
Vždy mějte v záloze alternativní přístav, nebo kotviště. Mnoho dalších mohlo mít stejný nápad jako vy, jen byli rychlejší. S touto alternativou musíte počítat a musíte vědět, kam se vydat.
Buďte raději konzervativní
Pro nezávodního jachtaře by mělo byt primární, vždy doplout z A do B. Ve zdraví, s nepoškozenou lodí. Jestli to bude o 2é minut později, není důležité. Proto raději dříve refujte a nepouštějte se do hrdinství. Vždy musíte vědět, že máte loď pod kontrolou. Že nejste kovbojem na hřbetě vzpínajícího se býka.
Pryč od Sailing Weeku
Když uvidíte flotilu jachet ověnčených různobarevnými prapory, zeptejte se zdvořile, kam dále poplují. Pak zamiřte druhým směrem, co nejdál. Jinak si přiš klidnou dovolenou neužijete.
Pokud ale chcete do noci poslouchat techno nesoucí se nad jindy klidnou zátokou, tak se připojte. Jen dejte pozor, aby vám někdo nepoblil loď.
Foto Pavel Nesvadba
9863
Související články
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Již třetí díl článku Jiřího Sochora o plavbě v Thajsku. Skvělé proto, abyste věděli, co vás u pobřeží země na jihovýchodě Asie bude čekat.
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Byl jsem rozhodnutý, že o tom nikde nebudu mluvit. Že si vše nechám pro sebe a budu doufat, že Thajsko už nám nikdo neukradne, jako kdysi Chorvatsko, kde ještě pamatuju ACI mariny zdarma. Nyní už i Řecko, kde se počet lodí za posledních pět let možná někde i zdesetinásobil. Ale píšu. Raději budu vzpomínat na ráj, než znovu zažívat peklo.