Daniel Vodička / pondělí 2. května 2016 / Kategorie: Transatlantické závody Odpočítávání do startu Nejstarší sólový závod přes Atlantik The Transat (dříve Ostar) dnes odpoledne znovu odstartuje. V Plymouthu je na vyplutí připravena pestrá paleta jachet od Class 40, přes Multi 50 a IMOCA, až po více než 30 metrů dlouhé trimarany Ultime. Spolu s nimi vypluje také Loick Peyron na více než půl století staré jachtě Pen Duick II. Tomu jsme se ale věnovali již včera. Závod startuje ve 1430 anglického času, tedy o hodinu později času našeho. Půjde o tvrdé probíjení se proti převládajícímu větru. Startovat se bude do přecházející fronty s větrem o rychlosti do 35 uzlů. Následovat bude takticky náročná oblast vyššího tlaku vzduchu. Důležité bude, dostat se na severozápad do další blížící se fronty. Nejdále ke středu hluboké tlakové níže se vydají největší a nejrychlejší trimarany Ultime. Průjezd frontou bude divoký, vítr může dosahovat 50 uzlů. Taktika je pro velké trimarany jasná. Do středu níže po její přední straně a po její zadní straně opět ven. Nejprve na severozápad a pak obrat a jihozápadní kurz. Další cesta je zatím obestřena záhadou. U Newfoundlandu sice vznikne další níže, ale do cesty se postaví hřeben vysokého tlaku vzduchu a tedy i bezvětří. To je ale ještě daleko. Předpověď pro Atlantik se nyní rychle mění, nemá tedy smysl, abychom se snažili predikovat, co by bylo, kdyby bylo. Určitě ale nezapomeňte závod sledovat. Mezi trimarany Ultime popluje Macif Francoise Gabarta. Je vybaven foily a jeho výkon by měl ukázat, jaká bude budoucnost. Stejně tak jsou foily vybavené i tři lodě IMOCA. Pro ně to bude nová zkouška integrity. Při Transat Jacques Vabre doplula do cíle jen jedna. Otázka tedy nezní, jak budou rychlé, ale jestli doplují do cíle. Pro všechny bude zajímavé sledovat, co nás čeká při podzimní Vendée Globe. Regatu můžete sledovat zde. 4950 Tagy: IMOCAfoilTransatClass 40MacifGabartUltimeMulti 50 Související články Jak foil zvyšuje stabilitu jachty Jak foil zvyšuje stabilitu jachty V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty? Blesk potopil závodní Class 40 Blesk potopil závodní Class 40 Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian. Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA? Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA? Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty Jak foil zvyšuje stabilitu jachty V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?
Blesk potopil závodní Class 40 Blesk potopil závodní Class 40 Závodní jachta Class 40 Sogestran Seafrigo byla na cestě přes Atlantik zasažena bleskem a začala se potápět. Posádka byla zachráněna nákladní lodí Frio Ionian.
Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA? Jak se trimují foily a kýl na jachtě IMOCA? Ve druhém dílu rozhovoru s Milanem Koláčkem se podíváme na to, jak se nastavují foily a jaký to má vliv na let jachty, dozvíme se, co to je tilt kýlu, kolik času závodníci naspí při Fastnetu a samozřejmě také něco o Milanových plánech do budoucna.