Nový rekordní Ultim trimaran
Gitana Team, který má za sebou fortelné zajištění v podobě rodiny Rothschildů, již pracuje na novém revolučním trimaranu Gitana 18. Bude 32 metrů dlouhý a 23 metry široký. A bude superrychlý…
Tým má v současnosti na vodě nejúspěšnější Ultim trimaran posledních let Gitana 17. není nejnovější, na vodu byl spuštěn již roku 2017, ale od té doby prochází neustálým vývojem. Cena tohoto trimaranu se pohybuje kolem 12 milionů euro. Není to žádná láce, ale jedná se o jachtu, která dosáhla maximální rychlosti 50,7 uzlu.
Nyní se tedy rozjely práce na novince, která bude na vodu spuštěna v roce 2025. Na nové lodi bude kromě osvědčených designérů z Gitana Team pracovat také dvojice Guillaume Verdier a Benjamin Muyl. Oba pracují na vývoji lodě pro Americký pohár francouzského týmu Orient Express Challenge.
Samotná koncepce trupu, plováků a příčníků se zřejmě nebude příliš měnit, jsou tu ale dvě oblasti, ve kterých se předpokládá masivní zlepšení. V první řadě je to vylepšení plachet a všeho nad palubou. Zde se tým zaměří na vyladění aerodynamického odporu. Hrát roli bude i nové pravidlo, které se zaměřuje na viditelnost z kokpitu.
Foto Gitana S.A.
Brzy se začne stavět.
Druhou oblastí je hydrodynamika. Foily, kormidla, daggerboardy, to vše bude vyladěno tak, aby nový trimaran vzlétal dříve a maximálně využil veškerá data, která se podařilo sesbírat na Gitana 17.
Jde o to vytvořit víceúčelovou loď, která bude rychlá jak v letu, tak i ve výtlačném režimu plavby, s plnou posádkou, i sólovým jachtařem za kormidlem. Bude vhodná na závody i překonávání rekordů. Nový trimaran by měl být schopen letět na foilech plnou rychlostí na mnohem neklidnějším moři, než je dnes běžné.
Nový trimaran by měl být vyroben v loděnici CDK v Bretani. Se stavbou by se mělo začít na začátku roku 2024.
Designér Guillaume Verdier věří, že je stále co zlepšovat: „Stále se pohybujeme někde ve třetině možností letu na foilech na oceánu. Připravujeme jak celou řadu malých kroků ke zlepšení, tak i celou řadu technologických průlomů.“
Připomínáme, že nejméně dva velké oceánské rekordy jsou už značně vousaté. Francis Joyon na IDEC Sport drží rekord kolem světa (Jules Verne Trophy) od roku 2017 (40 dnů, 23 hodiny a 30 minut).
Rekord přes severní Atlantik drží Banque Populaire V časem 3 dny 15 hodin a 25 minut dokonce od roku 2009. Trimaran vedl Pascal Bidégorry. Při té příležitosti vznikl ještě jeden dosud nepřekonaný rekord. Za 24 hodin dokázal trimaran uplout 908 mil.
Jak IDEC Sport, tak Banque Populaire V byly klasické trimarany bez foilůModerní trimarany s foily jsou rychlejší. Rekordy však jsou stále v držení "starých lodí".
445
Související články
Strukturální problémy trimaranu Neel
Strukturální problémy trimaranu Neel
Německý majitel trimaranu Neel 47 ukazuje strukturální problémy na lodi, kterou vlastní 4 roky. Praskliny po celé lodi, utrhané přepážky, určitě nelze říci, že se jedná o loď v plavbyschopném stavu.
Schovat se před bouří je správné řešení
Schovat se před bouří je správné řešení
Pokud mohu snížit riziko pro loď a posádku na minimum, udělám to. Není-li to nezbytné, neriskuji. Skvělým příkladem je současné dění v závodu kolem světa Arkea Ultim Challenge.
Cesta k úspěchu je šetřit loď
Cesta k úspěchu je šetřit loď
Přinášíme rozhovor s vedoucím mužem Arkea Ultim Challenge. Charles Caudrelier jede fantastickou plavbu. Je nejen první v závodě, ale má také náskok na rekord v sólové plavbě kolem světa.