Nová pravidla pro plavbu, kotvení a vyvazování v Chorvatsku
Zákaz vyvazování ke stromům, plavba v blízkosti vyhrazených koupališť vymezena vzdáleností, či zákazy kotvení, které mohou vydat kapitanáty. Pravidla bezpečnosti plavby v Chorvatsku se mění a jachtaři by měli o změnách vědět.
V platnost vstoupil Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske te načinu i uvjetima obavljanja nadzora i upravljanja pomorskim prometom. Dlouhý název, neatraktivní právničina. Je ale třeba vědět, co se mění a jaká omezení vstupují v platnost. Protože se budou rozdávat pokuty.
Zdůrazníme jen některé změny
Plavidla a hydroplány se nesmí při plavbě přibližovat k pobřeží následovně:
– plavidla dlouhá 30 metrů a více a hydroplány na vzdálenost menší než 300 metrů;
– plavidla 15 až 30 metrů na vzdálenost menší než 150 metrů;
– plavidla kratší než 15 metrů na vzdálenost menší než 50 metrů.
Výjimečně mohou plavidla a hydroplány uvedené v odstavci 1 tohoto článku plout blíže, pokud vplouvají, nebo vyplouvají z přístavu, kotví, nebo to vyžaduje-li konfigurace vodní cesty. Jsou však povinny snížit rychlost tak, aby mohly snadno a rychle uhýbat, či zastavit.
Plavidla patřící k jiné lodi a registrovaná nebo označená jako součást vybavení mateřského plavidla mohou plout v oblasti do 500 metrů od plavidla, ke kterému patří, s výjimkou přepravy osob a nákladu z mateřského plavidla k nejbližšímu kotvišti nebo mezi kotvištěm a přístavem, ke kterému kotviště patří.
Také jsou zmíněna pravidla pro ponorky, ta ale nyní necháme vzhledem k nevelké oblíbenosti ponorek mezi českými jachtaři být.
Plavidla, čluny a vodní skútry nesmí plout do 50 metrů od předepsaného znaku potápěče, s výjimkou plavidla, které potápěče doprovází.
Plavidla, čluny a vodní skútry se nesmí vázat k plavebním znakům, zařízením a vybavením, které nejsou určeny vyvazování.
Kotvení a vyvazování na břeh
Při výběru místa pro kotvení nebo kotvení s vyvázáním na břeh nesmí skipper kotvit v místech, kde je kotvení zakázáno, a musí brát v úvahu ostatní kotvící plavidla.
Skipper si musí při plavbě, přistávání, vyvazování a kotvení počínat tak, aby neohrožoval lidské životy, neznečišťoval moře a nezpůsobil škodu na vlastním nebo jiných plavidlech.
Příslušný kapitanát může zakázat nebo omezit kotvení a kotvení s vyvázáním na pobřeží v určité oblasti buď všem, nebo konkrétním plavidlům v závislosti na velikosti, nebo plavebních možnostech.
Plavidla musí kotvit, nebo být vyvázána ke břehu způsobem, který neohrožuje lidský život, majetek, pobřeží, ekosystém nebo bezpečnost plavby jiných plavidel, a to v souladu s převažujícími podmínkami, jakož i prostorovými a jinými omezeními.
Vyvazovací lana a kotevní řetězy plavidel musí být náležitě označeny a nesmí bránit plavbě jiných plavidel.
Plavidla mají zakázáno se vyvazovat ke břehu tak, aby jakákoliv jejich část, nebo příslušenství bylo vzdáleno více než 50 metrů od břehu.
Plavidla mají zakázáno se vyvazovat na břeh způsobem, který poškozuje vegetaci na pobřeží.
Kde je zakázáno kotvit
1. v místech, kde je v oficiálních publikacích a námořních mapách kotvení zakázáno
2. v místech, kde kapitanát zakázal nebo omezil kotvení
3. v blízkosti podvodních kabelů, potrubí a výpustí tak, aby se plavidlo při pohybu na kotvě nikdy nenacházelo nad nimi
4. tak, že se plavidlo při pohybu na kotvě nesmí nikdy nacházet méně než 50 metrů od značení koupací oblasti
5. ve vzdálenosti menší než 150 metrů od břehu přírodního koupaliště.
Vyvazování se na břeh je zakázáno
1. v oblasti oficiálního i přírodního koupaliště
2. v místě, kde podvodní kabel, potrubí, nebo výpust do moře.
Toto je stručný výtah z nových pravidel. Kompletní znění najdete na odkazu na začátku článku.
545
Související články
Britské letectvo zaútočilo na Chorvatsko
Britské letectvo zaútočilo na Chorvatsko
Chorvatský vzdušný prostor atakuje britské vojenské letectvo. Útoky probíhají v okolí Zadaru. Hrvatsko ratno zrakoplovstvo nestíhá a Britové již obsadili letiště v Zadaru.
Cena přístavů okolo Šibeniku a jedno příjemné tajemství
Cena přístavů okolo Šibeniku a jedno příjemné tajemství
Kolik zaplatíte za přístavy v Šibenicko-kninské županiji? A víte, že je zde možnost také nemálo ušetřit?
Biograd, Murter, halzy, réčka, kotvení
Biograd, Murter, halzy, réčka, kotvení
Včera se v Chorvatsku utišila bóra a stočila se na severozápad. Stále chladno, ale při plavbě na zaďák to není takový problém. Jirka Pacák s Danem Přívarou měli naplánovanou s účastníky kurzu plavbu z Biogradu na Murter, halzy, trénink kotvení, opakování činností až do zapamatování…