Noční plavba bez zkušeností?
Nezkušená posádka, kapitán jen o krok dále. Posádka touží po vzrušení. Chce to noční plavbu. Je to dobrý nápad, špatný nápad, nebo jaký je to vlastně nápad?
Každý někdy začínal, ale toto není ta správná cesta. Vyplout na noční plavbu bez jakékoli zkušenosti je nerozumné. Noční plavbu je dobré nejprve absolvovat pod dohledem někoho zkušeného. S příchodem tmy se situace na moři velmi rychle zcela změní, nefungují odhady vzdáleností, identifikace lodí a dalších světel, odhad jejich kurzu. Ovládání lodě je náročnější. Je to podobné, jako když ze šumavské samoty vlétnete na noční Václavák na Silvestra. Budete jak jehňátko mezi šelmami.
Začít musíme tím, že absolvujeme noční plavbu pod vedením někoho zkušeného.
Jak rozdělit hlídky
Máte-li toto za sebou, a plavba nocí je stále váš cíl, musíte rozdělit posádku do hlídek. Vzhledem k tomu, že je o posádku nezkušenou, nejlépe po hlídek po dvou. Je-li vás na lodi sedm, z nezkušených vyberete tři nejméně nezkušené a k nim rozdělíte zbytek zelenáčů.
Skipper mimo hlídky
Je-li to možné, skipper se do hlídek nevypisuje. Je to proto, že stejně bude spát jen napůl a během noci bude mnohokrát na palubě řešit věci, které posádce nejsou jasné. Obvykle ani nezalézá do kajuty, ale pospává v salonu, aby mohl být co nejrychleji nahoře.
Ideálním pomocníkem skippera je zapnutá navigace na telefonu, který má u hlavy. Situaci tak může kontrolovat ještě dříve, než vyběhne na palubu. Na jachtách, které mají u navigačního stolku monitor, může sledovat vše na monitoru.
Skipper musí být kdykoli připraven
Pokud neplujeme v létě, kdy je hlídka na palubě v tričku, je dobré, pokud se skipper s nezkušenou posádkou v kokpitu ani moc nesvléká. Kalhoty od žluťáků na půl žerdi, bunda po ruce. Vyběhnete-li rozespalí nahoru neoblečení, rychle vám začne být zima. Pokud vás zasáhne vlna, přidá se vztek.
Psí kšíry
U nezkušené posádky je třeba trvat na tom, aby měla na sobě psí kšíry. Je-li hladké moře, jede se na motor a sedí-li v kokpitu, nemusí se přivazovat, pokud se však pouští do riskantnějších činností, jako je čůrání do brázdy za lodí, je třeba se přivázat. Fouká-li vítr, jede se na plachty, hlídka v kokpitu je přivázaná. S případnými pracemi na přídi je třeba vzbudit skippera, raději se do toho nepouštět sám.
Vesty
Mnoho se dnes mluví o vestách. Vesta je samozřejmě více než kšíry. Zachraňuje životy. Sedět ale na hlídce v kokpitu v oranžové polystyrenové vestě mi nepřijde chic. A samonafukovací vesty obvykle na charterových lodích nejsou. Mnozí jachtaři si kupují své vesty. Je to řešení. Cestujete-li ale letadlem, přiděláváte si další práci navíc. Komunikace s leteckými společnostmi, problémy na letištích… To si musíte zvážit sami, jestli to chcete absolvovat.
Okolní provoz
V oblastech se silnějším lodním provozem je pro nováčky velmi náročná interpretace světelného zmatku, který kolem sebe vidí. V některých místech, kde je provoz enormní, nepomůže ani AIS. AIS zaznamená desítky i stovky cílů, u mnoha z nich dokonce i hlásí nebezpečí kolize. Jde ale o lodě, které ani nevidíme. Realita na palubě je tedy méně matoucí než obrazovka přístroje.
Je jasné, že kdykoli, když nemáme jasno, jak to s ostatními loděmi kolem je, budíme skippera. Možná bude také zmaten, ale to už je jeho zmatek…
Navigačně složitá místa
Stejně tak budíme skippera, jakmile se blížíme do navigačně složitých míst. Skipper předem vymezí vzdálenost od daného místa, kdy je třeba ho vzbudit.
Práce s plachtami
A ještě něco k práci s plachtami. Trimovat genu i hlavní plachtu by i nezkušená posádka na hlídce měla zvládnout. S obraty je to už závislé na tom, o jak nezkušenou posádku jde. Při křižování je ale lepší, když kapitán po obratu vytrimuje plachty a nastaví kurz, kterým se má jet. Jinak se posádka spokojí s tím, že to jede pěkně rychle. I když o 20°jinam.
Refování plachet samozřejmě se skipperem.
Vidíte, že skipper nemusí být na hlídce, a přesto se příliš nevyspí. Je lepší ho vzbudit dvacetkrát zbytečně než ho jednou nevzbudit.
Délka hlídek
Na začátku jsme psali o sedmičlenné posádce, tedy 3 hlídky po dvou lidech. V létě, kdy je krátká noc, budou stačit tříhodinové hlídky. Na jaře a na podzim je prodloužíme na 4 hodiny. Bude-li posádka jen pětičlenná, pak dvě hlídky po 4 hodinách.
U začátečníků bych nedoporučoval sólo hlídky.
Co s sebou
Určitě si na hlídku vezměte čelovku. Ideálně s červeným světlem. V podpalubí si připravte čaj, případně kávu a nějaký ten sendvič. Bude se vám to v kokpitu hodit.
331
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Vypsali jsme podzimní kurzy v Chorvatsku…
Vypsali jsme podzimní kurzy v Chorvatsku…
Máme vypsané podzimní kurzy, které pořádáme v říjnu v Chorvatsku. Některé z našich kurzů jsou v podzimním termínu vhodnější než na jaře, díky delší noci a teplé vodě.
Jak naplánovat noční plavbu?
Jak naplánovat noční plavbu?
Vyplouváte na týdenní plavbu a svůj akční rádius chcete rozšířit o noční přejezd. Jak noc na moři naplánovat a čemu je nejlepší se vyhnout?