Nizozemsko mohutně investuje do elektrifikace říční dopravy
Nizozemská vláda se rozhodla zrychlit proces dekarbonizace vnitrozemské lodní dopravy. Ministerstvo ekonomiky a klimatických změn spolu s rezortem financí schválily investici v přepočtu 1,2 miliardy korun do systému dobíjecích stanic a pronájmu baterií. Peníze poskytne vládní fond Nationaal Groeifonds.
Investice je součástí celkového plánu dekarbonizace nizozemské ekonomiky. Vláda se zavázala do roku 2030 snížit objem emisí vnitrozemské lodní dopravy o 50 procent proti stavu v roce 2015. K dosažení takového cíle je podle odhadů potřeba, aby minimálně 150 lodí fungovalo zcela bezemisně.
Zmíněné peníze mají jít na podporu projektu Zero Emission Services (ZES) oznámeného v roce 2020. Projekt je iniciativou rotterdamského přístavu, finanční skupiny ING bank, poskytovatele energií Engie a technologické společnosti Wärtsilä, která se soustředí na námořní sektor. Cílem projektu je poskytnout inovativní systém dobíjecích baterií a stanic pro vnitrozemskou lodní dopravu, přičemž by měl zahrnout kompletní škálu produktů a služeb, jejichž základem budou vyměnitelné baterie nabíjené energií z obnovitelných zdrojů, dobíjecí stanice a technická podpora. Podstatným faktorem je, že majitelé lodí si budou baterie pronajímat a platit jen půjčovné.
První lodí, která tento nový systém začala využívat, je Alphenaar společnosti CCT Shipping. Používá dobité "balíky" baterií, zatímco ostatní zůstávají v dobíjecí stanici a čekají na další použití. Zástupci ZES však upozorňují, že dokud nedojde k investicím do elektrických pohonů lodí, bateriových kontejnerů a přístavní infrastruktury, k průlomu nemůže dojít.
Vláda vyčlenila 20 miliard eur na inovativní projekty, které bude v letech 2021-2025 investovat Nationaal Groeifonds. Tento fond investuje do projektu ZES 50 milionů eur (1,2 mld. korun). Investice bude použita na vývoj 75 bateriových kontejnerů pro námořní použití (ZESpacks), 14 dobíjecích stanic a 45 elektrifikovaných vnitrozemských plavidel.
Cílem vlády i iniciativy ZES je dosáhnout "kritického podílu" elektrifikace vnitrozemské lodní dopravy. Až bude do systému ZES zapojeno prvních 45 lodí, očekává se, že trh začne tímto směrem posilovat sám.
983
Související články
Sucho v Amazonii
Sucho v Amazonii
Velké sucho v amazonské oblasti ohrožuje přepravu obilí a dalšího zboží z vnitrozemí. Má to negativní důsledky pro celé brazilské hospodářství. Zatímco zemědělci sklízejí bohatou úrodu obilí a rekordní úrodu cukru, lodě čekají desítky dní v brazilských přístavech na srážky a zvýšení hladin řek.
Vikingský nájezd po 1000 letech
Vikingský nájezd po 1000 letech
Evropskými vodami se po mnoha staletích opět plaví tradiční vikingská loď. Sice je kromě plachet vybavena i elektrickým pohonem, ale jinak je Saga Farmann věrnou kopií lodi Klastad, která se potopila v roce 998. Jejím cílem je Istanbul a smyslem říční plavby skrze kontinent má být mimo jiné osvěžení „starého přátelství“ mezi Skandinávií a Tureckem.
Sólo jachtař přežil díky vestě a kvalitnímu oblečení
Sólo jachtař přežil díky vestě a kvalitnímu oblečení
K tragédii nebylo daleko v nizozemském vnitřním moři Ijsselmeer. Tamní pobřežní služba KNRM zveřejnila detaily dramatického příběhu, který opět jednou připomněl, jak důležité je nepodceňovat bezpečnost a kvalitní výbavu.