Nico Lunven z 38. na 5. místo, Richomme do čela
Čtvrtý den Vendée, halzování k jihu a změna na čele. Na první místo se propracoval nováček Vendée Globe a mimořádný talent Yoann Richomme. Na západě se na čelo dotahuje ještě v pondělí téměř poslední Nicolas Lunven.
Pojďme se nejdříve podívat na Nicolase Lunvena. Před mysem Finisterre řešil technické problémy s kormidlem. Na tři hodiny musel zastavit loď a pracoval na zádi v náročných podmínkách, ve větru kolem 25 uzlů a ve vlnách. Vše se podařilo dát do kupy.
Lunven k volbě trasy na západ: „Nechtělo se mi proplouvat mezi TSS (systém rozdělené plavby u Finisterre) a pobřežím. Vítr je tam nestálý, provoz mimořádný a stále je třeba manévrovat. Rybáři, nákladní lodě, soupeři. To vyžadovalo samé halzy, minimum odpočinku, velkou pozornost a mimořádné fyzické výdaje. Proto jsem se vydal na západ pro stabilní vítr a jednodušší trasu.“
Nyní je vidět, že se mu jednoduchost vyplatila. Již dva dny letí rychlostí kolem 25 uzlů. Od Španělska má za sebou jediný obrat. Soupeři za tu dobu museli halzovat i devětkrát. každá halza přitom znamená zdržení. Jen na menším počtu manévrů mohl Lunven získat 20 mil. Nyní zřejmě čeká na změnu směru větru, aby znovu odhalzoval na západ. Zdá se, že cesta vede západně od Madeiry a Kanárů. I když i tam bude vítr slábnout. Na trackingu z 11:00 již je na 5. místě, na vedoucího Richomma ztrácí 50 mil.
Do čela se dostal fenomén offshore jachtingu posledních let Yoann Richomme. V posledních 6 letech na co sáhl, to proměnil ve zlato. I nyní dokazuje svoji sílu. Dostal se před Charlieho Dalina, který ztrácí 12 mil a Sama Goodchilda s dvojnásobnou ztrátou. Na 4. místě se drží Jeremie Beyou.
Mezi bezfoilovými jezdci je na tom nejlépe Benjamin Ferré (14. místo), za ním Conrad Colman o dvě příčky níže a Jean Le Cam o místo za Colmanem.
Technické potíže měla Clarisse Cremer. Rozvinula se jí největší přední plachta do slabého větru. A přišla o ni. Ve slabém větru před Kanáry by se jí hodila...
Co s Madeirou?
Čelo závodu má před sebou Madeiru. Vysoký ostrov (nejvyšší vrcholy téměř 1900 metrů) způsobuje větrný stín. Hory ovlivňují vítr na desítky mil daleko. Otázka proto zní, jak se s velkým stínotvůrcem vyrovnat. Zdá se, že Richomme míří jižně od ostrova, Dalin, Goodchild a Beyou severně. U Lunvena je brzy na tipování, ale očekával bych, že odhalzuje a zamíří západně od Madeiry.
Rozzuzlení této zajímavé zápletky uvidíme dnes odpoledne a samozřejmě zítra.
Polohu lodí najdete zde.
300
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Vendée Globe. Sólový nonstop závod kolem světa bez asistence. Nejrychlejší stráví na oceánech kolem 80 dnů, nejpomalejší ještě o polovinu více. Kolik je první cena za takovou dřinu? Jaké jsou prize money v tomto závodě?
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Znáte tento příběh? Během Vendée Globe 2000 jeden z favoritů Vendée Globe Yves Parlier zlomil stěžeň. V Jižním oceánu. Nevzdal se a vše opravil na kotvě na opuštěném Stewart Island. Samozřejmě sám. Vyrobil si topení do stěžně, aby vytvrdla pryskyřice, místo pece použil své bundy.