Nic než karbon
Francouzský výrobce jachtařské takeláže AG+ Spars z města Rochefort otevírá nový provoz, který se bude věnovat výhradně výrobě karbonových stěžňů, ráhen a profilů. Na tento segment se chce postupem času zaměřovat stále více.
AG+ Spars začala vyrábět stěžně z uhlíkových vláken již před několika lety. Bývalý jachtař a spolumajitel firmy Jean-François Nevo považuje za nezbytné rozšířit sortiment karbonových stěžňů. „Po karbonových stěžních je velká poptávka. Chceme ji nejen uspokojit, ale především vyrábět krásné kusy i pro velké lodě. Dosud jsme byli schopni vyrábět stěžně pro jednotrupé lodě do délky 35 stop a vícetrupé lodě do délky 34 stop. S novým provozem můžeme jít až na 65 stop,“ uvedl Nevo. První stěžeň o délce 22 metrů by měl být dokončen ještě v listopadu.
Jean-François Nevo vede AG+ Spars od roku 2002, kdy ji společně s bratrem Laurentem, rovněž jachtařem, koupili. Do nového provozu investovali v přepočtu zhruba 30 milionů korun.
Firma neinvestuje jen do výroby, ale i do lidského kapitálu. Nedávno oznámila příchod Alaina Bouchera, uznávaného odborníka, který pracoval ve společnostech Lorima a Axxon a v AG+ Spars posílí tým čtyř inženýrů odpovědných za dimenzování a konstrukci stěžňů.
Do konce letošního roku má na karbonových stěžních v nové továrně pracovat 10 zaměstnanců, cílem firmy je rozšíření počtu na 20. Dosud AG+ Spars dodává asi 30 až 40 stěžňů ročně. Karbonové stěžně z toho tvoří jen deset procent, na obratu se však těchto pár kusů podílí 60 procenty. Od roku 2024 chce firma dodávat přibližně 60 kusů ročně, přičemž podíl karbonových stěžňů má vzrůst na 60 procent.
419
Související články
Jak snadno změřit napětí vantů
Jak snadno změřit napětí vantů
Existují různé nástroje vyvinuté pro měření napětí takeláže. Je také možné se zeptat profesionálního riggera na ideální napětí pro vaši loď. Rigger by vám měl vysvětlit, jak dospět ke správným hodnotám napětí, a poskytnout vám tipy, jak takeláž upravovat a jak se o ní obecně starat. Existuje ovšem i levnější a více „old school“ způsob.
Karbonový stěžeň na turistické jachtě?
Karbonový stěžeň na turistické jachtě?
Zvažujete, jestli by vaší jachtě více slušel klasický hliníkový, nebo karbonový stěžeň? U závodní jachty je to jasné, u turistické je třeba zvažovat. Černá barva v takeláži zlepší plavební vlastnosti. Je ale otázkou, jestli cena za to stojí.
Námět pro majitele jachet pro plavbu v silném větru
Námět pro majitele jachet pro plavbu v silném větru
Plavba v silném větru se zarolovanou genou není ono. Není vidět na špióny, jachta hůře stoupá, plachty nespolupracují, jak by měly. Na soukromé jachtě to má řešení.