Nezvyklé stání na řeckém Symi
Jeden z nejhezčích přístavů v Egeji najdete na řeckém ostrově Symi. Hluboká zátoka zařízlá mezi kopce, které jsou poseté domky v pastelových barvách. Dříve se v přístavu stávalo na kotvě, dnes již je způsob jiný, na řecké poměry nezvyklý.
Přístav Symi připomíná barevný amfiteátr s domky shlížejícími dolů do přístavu. Strmá schodiště a úzké uličky, mezi jachtaři již po desetiletí oblíbená lokalita. Zátoka je však hodně hluboká a kotvení zádí ke břehu zde nebylo snadné. Dnes je vyvazování vyřešeno jinak. Podél břehů jsou instalovány kotevní bóje. Pozor, jsou velmi daleko od břehu, i více než 50 metrů. Připravte si tedy před přistáním hodně dlouhé lano. Volné bóje poznáte podle toho, že plují na hladině...
Foto Lodní noviny
Kotevní bóje jsou velmi daleko a je třeba si připravit hodně dlouhé lano.
Připlujete-li v běžnou denní hodinu (jak je to v noci, jsem nezkoušel), připluje vám v ústrety pomocník na člunu, který se postará o vyvázání lana na bóji. O spolehlivé vyvázání na správnou délku. Komunikuje zároveň s pomocníkem na břehu a dává pokyny posádce u lana na přídi. Díky této komunikaci skončíte vyvázáni přesně tak, jak je třeba. Příď při zajíždění neřešíte a staráte se pouze o záď. Jednou z výhod je i to, že tento lodní pomocník velmi dobře zvládá uvázání dračáku. Uzel je rychle hotov a je to skutečně dračák...
Přitažením se ke břehu kotevní bóji potopíte pod hladinu. Řekl bych poloautomatický způsob značení volných a plných bójí. Na břehu jsou přípojky na elektřinu, ne vždy však na ně dosáhnete, jsou poměrně daleko od sebe.
Symi je velmi atraktivní přístav a tomu odpovídá i cena za stání, která se pohybuje pro jachty do 15 metrů mezi 20 a 30 eury. Člověk si při placení otře zpocené čelo a řekne si: „Fuj, vydřiduši!“
I když, přijel-li od Jadranu...
1719
Související články
Řadící páka na charterové jachtě
Řadící páka na charterové jachtě
Podívejte se, jak vypadá řadící páka na jachtě, která je v charteru. Jedná se o Bavarii 46 z roku 2014. Zkuste si tipnout, ve které zemi je tato jachta provozována.
Navpaktos
Navpaktos
Korintský záliv není jachtaři často vyhledáván, ale navzdory tomu, nebo možná právě proto, nabízí mnohá zajímavá místa. Středověký přístav Navpaktos je jedním z mála, který je dodnes dochovaný v původním stavu.
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Plavba přes Atlantik. Kdy je čas vyplout
Jednou tak vyrazit přes Atlantik a strávit zimu v Karibiku. To je přání mnohého z majitelů jachet. Pokud má běžně jachtu například v Řecku, má před sebou plavbu dlouhou nejméně 5500 mil z Atén. To je pořádná porce. Kdy je třeba vyrazit?