Nezvyklé stání na řeckém Symi
Jeden z nejhezčích přístavů v Egeji najdete na řeckém ostrově Symi. Hluboká zátoka zařízlá mezi kopce, které jsou poseté domky v pastelových barvách. Dříve se v přístavu stávalo na kotvě, dnes již je způsob jiný, na řecké poměry nezvyklý.
Přístav Symi připomíná barevný amfiteátr s domky shlížejícími dolů do přístavu. Strmá schodiště a úzké uličky, mezi jachtaři již po desetiletí oblíbená lokalita. Zátoka je však hodně hluboká a kotvení zádí ke břehu zde nebylo snadné. Dnes je vyvazování vyřešeno jinak. Podél břehů jsou instalovány kotevní bóje. Pozor, jsou velmi daleko od břehu, i více než 50 metrů. Připravte si tedy před přistáním hodně dlouhé lano. Volné bóje poznáte podle toho, že plují na hladině...
Foto Lodní noviny
Kotevní bóje jsou velmi daleko a je třeba si připravit hodně dlouhé lano.
Připlujete-li v běžnou denní hodinu (jak je to v noci, jsem nezkoušel), připluje vám v ústrety pomocník na člunu, který se postará o vyvázání lana na bóji. O spolehlivé vyvázání na správnou délku. Komunikuje zároveň s pomocníkem na břehu a dává pokyny posádce u lana na přídi. Díky této komunikaci skončíte vyvázáni přesně tak, jak je třeba. Příď při zajíždění neřešíte a staráte se pouze o záď. Jednou z výhod je i to, že tento lodní pomocník velmi dobře zvládá uvázání dračáku. Uzel je rychle hotov a je to skutečně dračák...
Přitažením se ke břehu kotevní bóji potopíte pod hladinu. Řekl bych poloautomatický způsob značení volných a plných bójí. Na břehu jsou přípojky na elektřinu, ne vždy však na ně dosáhnete, jsou poměrně daleko od sebe.
Symi je velmi atraktivní přístav a tomu odpovídá i cena za stání, která se pohybuje pro jachty do 15 metrů mezi 20 a 30 eury. Člověk si při placení otře zpocené čelo a řekne si: „Fuj, vydřiduši!“
I když, přijel-li od Jadranu...
1659
Související články
Podzimní přeplavby k prodloužení léta
Podzimní přeplavby k prodloužení léta
Malta, Sicílie, Peloponés, Ithaka, Lefkáda, Paxos, Korfu, Itálie, Chorvatsko. Poslední místo. Nebo ze Zadaru na espresso do Itálie a zpět, ale jen za pomoci klasické navigace.
Proč se v Egeji pluje jen v Saronském zálivu
Proč se v Egeji pluje jen v Saronském zálivu
Egejské moře. Jedna z nejkrásnějších jachtařských lokalit. Většina charterového provozu se však omezuje jen na Saronský záliv a nejbližší ostrovy. Dál vyrazí jen pár procent charterových jachtařů.
Lefkas Bridge je zase zavřený!
Lefkas Bridge je zase zavřený!
Při plavbě v Řecku v Jónském moři pozor! Lefkas Bridge je zase zavřený. Při plavbě ze severu do vnitřního moře pod Lefkadou si zajedete desítky mil navíc. Stejně tak plavba z Lefkády například na Paxos je v případě týdenního charteru v podstatě vyloučena.