Nezvykle klidný Biskaj
Biskaj bez větru. Nebezpečná oblast známá svými bouřemi, vlnami, nebezpečím, které na jachtaře čeká, je už třetí den bez větru. Flotila jachet Transat Jacques Vabre má co dělat, aby se jí podařilo proplout.
Ultime
Až včera večer se dostaly vedoucí jachty třídy Ultime k mysu Finisterre na západě Španělska. Plavba od Bretaně na západ Pyrenejského poloostrova trvala více než 36 hodin. Při rekordních plavbách Jules Verne Trophy přitom stejná vzdálenost zabere jedinou noc. Dvojčlenné posádky na velikých trimaranech měly co dělat, aby udržely své stroje v pohybu. U mysu Finisterre se dostaly do severovýchodního větru a mohly konečně zrychlit. Nyní již se rychlost vedoucího trimaranu Maxi Edmond de Rothschild pohybuje kolem 30 uzlů. Na druhém místě pluje poměrně překvapivě Sodebo Ultim 3, za ním Actual Ultim 3 a dva nové trimarany SVR Lazartigue a Banque Populaire XI následují. Všechny trimarany halzují v úzkém pásu severovýchodního větru. Pro dvoučlenné posádky to znamená mnoho vyčerpávajících manévrů.
Ocean Fifty
V příznivém severovýchodním větru už je skupina trimaranů Ocean Fifty. Vede Koesio s náskokem skoro 20 mil na Primonial a Solidaires en Peloton. Čtvrtý Les P´tits Doudous už ztrácí 50 mil. Všech 7 trimaranů ale pokračuje v závodě, což je pro třídu, která v posledních letech často bojovala s technickými problémy, velký úspěch. Na kterém má vlažné počasí velkou zásluhu.
IMOCA
Také čelo třídy IMOCA již je na druhé straně Biskaje a bojuje u Finisterre. Zde je v cestě zakázaná TSS zóna. Je zde velký provoz nákladních a rybářských lodí a velmi časté jsou mlhy. To vše jsou podmínky, které mají jachtaři rádi…
N čele pluje Apivia, která je západně od TSS zóny. Druhá Linked Out ztrácí 20 mil. Opakuje se zde souboj z Vendée Globe. Na třetí místo se dostala Initiatives Coeur Samanthy Davies a Nicolase Lunvena. Všechny jachty na čele se již pohybují rychlostmi kolem 20 uzlů.
Class 40
Zbývá nám třída Class 40. Je stále v oblasti vysokého tlaku a jen pomalu postupuje k jihozápadu. Na čele je nyní La Manche Josier/Loison. Volvo Gerckens/Hantzperg ztrácí jen 11 mil a třetí Lamotte Module Creation Berry/Neubot je o půl míle zpět. Rychlost se vyšplhala konečně alespoň na 7 uzlů. Vzhledem k tomu, co tyto lodě běžně dokážou, je to ploužák.
Počasí
Vítr severních směrů jižně od Finisterre by měl startovnímu poli vydržet až do pasátu. Potíže mohou nastat až pro Class 40 u Kanárů. V pondělí to vypadá na tlakovou níži západně od Kanárů, která může závodníkům způsobit hlavobol. Buď by museli plout až těsně u africké pevniny, nebo západně od středu níže.Volit trasu bude třeba s velkým předstihem, jde o dvě extrémní varianty.
Polohu lodí najdete zde.
1806
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?