Nevýhoda rolfoku a jiné refování geny
Rolfok je vynikající pomocník, který dokázal vyřešit problémy s nesnadnou výměnou předních plachet. Má ale nejen klady, ale i zápory. Jaké jsou a jak se dají řešit?
Negativa rolfoku se začínají projevovat při silnějším větru. Tedy ve chvíli, kdy je třeba začít přední plachtu zmenšovat. V té chvíli se objevují dva problémy.
První se týká profilu plachty u předního lemu. Plachta je 3D objekt, který při rolování na trn rolfoku ztrácí svůj tvar. Za předním lemem vzniká „pytel“ se kterým se špatně stoupá proti větru a který navíc jachtu více naklání. Jednoduše platí, že plochý profil plachty znamená menší náklon. Naopak hlubší profil plachty vytváří větší náklon.
Druhým problémem je, že rolovaná plachta se zmenšuje od zádi směrem k přídi. Čím je plachta menší, tím je dále od stěžně a od hlavní plachty. Ideální je, když dvojice plachet se doplňuje a působí jako celek. Se zarolovanou genou na přídi tomu tak není, jedná se pak o dvě samostatné plachty. Plachty si nepomáhají a jachtu je obtížnější směrově vyvážit.
Řešení
Foto Vendée Globe Jean Marie Liot
Jachty IMOCA mají několik rolfoků a v silném větru používají plachty blíže stěžně.
Na závodních jachtách IMOCA, na kterých obvykle závodí sóloví jachtaři, je řešením použití několika rolfoků na přídi. Plachty se tedy rolují, ale je jich několik pro různé síly a směry větrů. Ideální řešení, při kterém se v silnějším větru používají menší plachty, které jsou umístěny na rolfocích blíže ke stěžni. Vyřešen je problém pytlovitosti plachty i její umístění.
Na starších jachtách se používalo na přídi několik různých plachet, které se měnily. K dispozici mohl být jeden nebo více stěhů. V případě více stěhů šlo také o ideální řešení, které odstraňovalo všechny potíže. Jiné problémy ale vznikaly. Výměna plachet byla pracná, větší počet plachet nebyl zadarmo a kosatky zabíraly na palubě mnoho místa.
Foto Pavel Nesvadba
Refování geny na jachtě Classe Mini Milana Koláčka.
Zajímavé řešení používají závodníci například na jachtách Classe Mini. Počet plachet, které mohou být na palubě, je omezen. Proto je dobré mít univerzálnější plachty. Řeší se to tím, že kosatky jsou vybaveny refem, aby byly použitelné při širší škále větru. Plachta se refuje na spodní straně, stejně jako klasická hlavní plachta. Na předním a zadním lemu jsou dvě oka, za která jde uvázat otěže. Volný zbytek plachty se sroluje a zapne zipem (nebo zaváže). Na velkých jachtách jde nejspíš o nepoužitelné řešení, ale na menších plachetnicích (např kolem 10 m) je to řešení, které vylepšuje plavební vlastnosti v silném větru.
Foto archiv
Vnitřní přední stěh ze syntetiky.
Na větších jachtách je možné použít demontovatelný vnitřní přední stěh, který je uchyce na palubě někde za kotevnou (cca). Na něj se vytahuje menší kosatka, která je určená do silného větru. V dnešní době může být stěh vyroben ze syntetického materiálu a může se dopínat na vinšně v kokpitu. Jednoduché a relativně levné řešení.
3447
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.