Nepřesné? Tak kde vlastně jsem?
Určíte si polohu dvojicí náměrů. Protnou se vám. Přepočítáte, vynesete do mapy a po dvaceti minutách usilvné práce fanfáry hrají. Vím přesně, kde jsem (správně by bylo, kde jsem byl). Vím, že mělčina je daleko. Nejsem však ve skutečnosti blíže, než si myslím?
Mohu, ale nemusím. Každopádně ale musím počítat s tím, že mohu. Vždy musím počítat s nejhorší možností. Pojďme se podívat, Jak to je ve skutečnosti.
Každá navigační metoda má své limity. Chyby, které ani ořezanou tužkou neodstraníte.
Pojďme do praxe
Dva náměry se protnou v jediném bodě. Tam bychom měli být. Každý z nich je ale nepřesný. Jak nepřesný? Knihy uvádějí, že na klidné hladině ±2°. To ale musíte být s náměrovým kompasem velký kamarád. Počítejme tedy ±5°, což je hodnota pro hladinu, která není klidná (se zvětšujícími se vlnami se chyba zvětšuje).
Víme tedy přibližně, s jakou nepřesností musíme počítat. Nyní si vyneseme na každou stranu od obou náměrů úhel 5°. Získali jsme od každého náměru mnohem širší výsek, ve kterém můžeme být. Po protnutí těchto dvou výseků získám oblast, ve které se nacházím.
Tatam je přesnost dvou čar, pryč je naše jistota. Nyní je třeba začít pracovat s nepřesností.
Pokud je poblíž nějaké navigační nebezpečí, počítám s tím, že jsem v místě, které je nebezpečí nejblíže. A podle toho pokračuji v navigaci dále. Pokud nebezpečí absentuje, počítáme s místem, kde se náměry proťaly.
A ještě si vysvětlíme, proč je dobré používat náměry, které jsou na sebe přibližně kolmé. Podívejte se na druhé dva náměry, na kterých vidíte, jak vypadá přibližná poloha, pokud se náměry protnou pod ostrým úhlem.
6495
Související články
Navigace odhadem? Jaká je nepřesnost?
Navigace odhadem? Jaká je nepřesnost?
Před dvěma dny jsme zveřejnili výsledek navigačního příkladu, který se objevuje na kapitánských zkouškách. V reakcích na internetu jsem se dočetl, že s trochou praxe je možné se pustit do náměrů a kurzů odhadem. Nyní bych chtěl ukázat, kam bychom se navigací odhadem dostali.
Elektronická navigace
Elektronická navigace
Honza Onheiser svým článkem o elektronické navigaci otevřel téma, ke kterému bych se také rád vyjádřil. Elektronická navigace dnes má bezesporu své místo na kurzech jachtingu, neb s telefonem v ruce v současné době pluje většina skipperů. Ale co s tím?
Je Navionics přesnější než papír?
Je Navionics přesnější než papír?
U nedávného článku o užitečnosti papírových map se na FB rozhořela debata zastánců a protivníků elektronických map. Jejich zastánci krom jiného argumentují mimořádnou detailností na příkladu izobat u pobřeží či zátok. Nad tímto bych se rád zastavil. Jsou opravdu elektronické mapy podrobnější?