Nemám rychlost? Nebo nestoupám?
Něco není v pořádku. Nemám rychlost. Nebo nestoupám dostatečně. Špatně se mi kormidluje, nebo autopilot maká jako zběsilý? Co s tím mám dělat?
Autopilot zlobí
Začneme autopilotem. Plujete na plachty a autopilot zlobí. Jachta chvíli ostří, pak zase odpadá. přitom autopilot se snaží…
Je dobré začít tím, že se znovu popereme s trimem plachet. Jsou dobře nastavené? Při správném trimu je jachta dobře směrově vyvážená a v kurzu se drží víceméně sama. Nemáme-li správně vytrimováno, autopilot se dře, a přesto to nemusí být dost. Správný trim je základ.
A nebojte se twistu. Twist trochu „vyžehlí extrémy“. Při změnách kurzu se plynuleji mění výkon plachty, plachta vypouští přebytek výkonu.
Nakonec autopilot. Jedete-li stoupačku, místo magnetického módu použijte wind mód. Jachta bude reagovat na změny směru větru změnami kurzu, ale stále popluje ideální úhel na vítr.
Jste bez rychlosti
V tom případě máte málo výkonu. Zkuste hlubší profil plachty. A odpadněte. Pár stupňů.
I když… Příčina může být i opačná. Příliš mnoho výkonu. Jachta se příliš naklání a vy musíte kompenzovat návětrnost vytočeným kormidlem. Snižte výkon, abyste byli vyváženější na kormidle.
Nestoupáte
Máte rychlost, ale moc to nestoupá. V tom případě přitáhněte otěže. Přitáhnout nejprve genu. Ještě, ještě, pořádně. A pak dotrimujte hlavní.
748
Související články
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?
Proč bych volil klasické refování
Proč bych volil klasické refování
Refování jedním lanem, nebo vpředu na goosenecku na hák? Preferuji druhou možnost, i když mnohé loděnice to mají jinak. Proč jít proti proudu?