Nejoriginálnější ze startujících jachet
Zeptáme-li se, která jachta vás při Vendée Globe nejvíce zaujala, asi řeknete, že Hugo Boss. Je tu ale jedna jiná, která je mnohem originálnější. Jmenuje se L´Occitane en Provence a jejím designérem je Sam Manuard.
Kdo sledoval kariéru našeho nejlepšího sólového jachtaře Milana Koláčka ve třídě Mini, ten by mohl vědět, že svůj závodní speciál si postavil podle plánů Sama Manuarda. Jde o výborného francouzského designéra, který se proslavil v Classe Mini a Class 40. Nyní má na svém kontě i první jachtu třídy IMOCA. Je originální, jiná než všechny ostatní. Využívá široké přídě podobné přídi jachty Classe Mini Magnum Davida Raisona.
Jachta toho před startem Vendée Globe mnoho nenaplula: "Řešili jsme problémy, které se objevily. Loď je vystavena mimořádně vysokému namáhání a my jsme museli konstrukci trochu zpevnit, abychom vzali zatížení v úvahu. Nyní už z toho ale nemám špatný pocit."
Pro Sama Manuarda, který je ve třídě IMOCA nový, je nejdůležitější, aby jeho loď dokončila tento závod: "Pokud dokončíme Vendée Globe, jsem si docela jistý, že pořadí bude dobré." To jsou Manuardova slova před startem. Od té doby se situace změnila. Skipper jachty Armel Tripon musel bojovat s nefunkčním zámkem na kosatku J3. Plachta spadla na palubu, došlo k blíže nespecifikovaným škodám a Tripon dokonce mluvil o návratu Do Les Sables. Zřejmě se mu však škody podařilo opravit. Nyní pokračuje v závodě, ale propadl se startovním polem na chvost.
"Je to otázka dokončení závodu a jsem si jist, že pokud to dokážeme, uspějeme. Loď je rychlá. Nové lodě nemusí dojet do cíle, ale dojedou-li, mají velkou šanci na místo mezi prvními čtyřmi.
Jednou ze specialit nové lodi, která byla postavena v Maďarsku a poté dokončena v Black Pepper v Nantes, jsou foily, které vybíhají z trupu jen těsně pod palubou. Výhodou je, že je možné s nimi plout v zasunuté poloze. A to neplatí jen pro slabý vítr, kdy by brzdily, ale i pro vítr silný, kdy by byl výkon, který foily lodi dodávají, nadbytečný. Jde o bezpečnostní prvek.
Sam Manuard navíc tvrdí, že by jeho IMOCA mohla být vhodná i pro The Ocean Race, tedy závod, který nahradí slavný Volvo Ocean Race.
Chcete-li se o Vendée Globe dozvědět více, můžete se zúčastnit naší online přednášky.
2751
Související články
Kdo naskočí do rychlíku?
Kdo naskočí do rychlíku?
Ve Vendée Globe důležitý okamžik pro favority. Nyní se hraje o to, kdo stihne naskočit do rozjetého vlaku, který bez zastávky míří k mysu Dobré naděje. Kdo naskočí, zmizí soupeřům, kterým se to nepodaří. Ztráta zde už nemusí být dohnatelná.
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Kolik bere vítěz Vendée Globe
Vendée Globe. Sólový nonstop závod kolem světa bez asistence. Nejrychlejší stráví na oceánech kolem 80 dnů, nejpomalejší ještě o polovinu více. Kolik je první cena za takovou dřinu? Jaké jsou prize money v tomto závodě?