Nejde vytáhnout hlavní plachta?
Jste na lodi s klasickou hlavní plachtou a nedaří se vám ji pořádně vytáhnout? S pravděpodobností hraničící s jistotou jde o nepovolené refy. Ale pozor, nejen na zadním lemu, ale i u lemu předního.
Většina jachet s klasickou hlavní plachtou dnes používá refování jedním lanem. Znamená to, že jediným lanem dotahujete při refování jak přední lem dolů, tak i zadní lem dolů a dozadu. Výrobci tvrdí, že výhodou je, že nemusíte chodit ke stěžni. Já si to nemyslím, a navíc vznikají nové problémy. Jedním z nich je problematické vytahování plachty, pokud si refy dotáhnete.
Máte dotažené refy a potřebujete plachtu vytáhnout. U klasického refování stačí povolit ref, který dotahuje zadní lem. Povolíte stoper refu, vytáhnete ref z ráhna a plachta může jít nahoru.
U refování jedním lanem nezapomeňte vytáhnout také přední lem u stěžně z ráhna, jinak se budete s vytahováním plachty pěkně dřít. Dokonce budete mít pocit, že je tam nějaká chyba, která vytažení brání.
Není. V 99 % případů není. Je to jen uvolnění refu vpředu u stěžně i vzadu. Lano se láme přes několik kladek a výsledkem je takové tření, že je plachta téměř nevytáhnutelná.
Někteří pořádkumilovní jedinci při stahování plachty mají tendenci refovací lana, která vlají z ráhna, uklidit, tedy dotáhnout. Nedotahujte je. Při vytahování plachty je budete muset znovu vytahovat z ráhna. Lana jen hoďte do lazy bagu spolu s plachtou. Takový úklid stačí.
4018
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?