Něco by to chtělo, aneb kdy je zapotřebí další plachta
Pryč jsou časy, kdy na předním stěhu byly narolovány geny sahající až daleko za stěžeň. Na moderních jachtách gena sotva dosahuje k vantům a na mnohých lodích jsou samopřehazovací kosatky. Je to pohodlné, ale má to také jedno velké negativum.
S velkými genami minulosti bylo plno práce při obratech. Přetáhnout velké prádlo při réčku včas, se málokdy povedlo. Pak bylo třeba dotahovat metry otěží vinšnou v plném tahu. Ufff… Jakmile vítr trochu zesílil, bylo navíc nutné genu refovat a jak je známo, přední plachta zmenšená zarolováním není nic moc na stoupačku.
Dnešní 105% geny jsou v tomto směru vynikající. Snadno se s nimi pracuje při obratech a celou plachtu je obvykle možné mít vytaženou až do 20 uzlů větru. To je na straně výhod. Nevýhodou je absence výkonu plachty ve chvíli, kdy odpadneme na bočák, nebo zadobok. Na těchto kurzech ve slabším větru se ukazuje, že je plocha plachty příliš malá. Často pak místo plachtění přichází na řadu motor.
Zde je místo na další plachtu. Je otázkou, co to má být za plachtu, zdali asymetrický spinaker, nebo plachta často nazývaná Code 0. Je třeba si nejprve říci, že se dostáváme na pole, které je ze strany názvů ne zcela dobře definované. Zatímco ve světě závodních jachet budeme konfrontováni s celou řadou Code plachet, které se liší velikostí a střihem, na lodích turistických se omezíme na Code 0. A to i s vědomím toho, že se může jednat o plachtu hlubšího profilu určenou více na zadoboční větry, nebo o plošší plachtu, která snese ve slabším větru i ostřejší kurzy.
K malé geně plachtu navíc
Foto Pavel Nesvadba
Hliníková jachta Maya s plachtou Code 0.
Pokud tedy mám moderní jachtu se samopřehazovací kosatkou, nebo genou o ploše kolem 105 % příďového trojúhelníku, je dobré o plachtě na boční vítr přemýšlet. Výrazně tím zlepšíme možnosti plavby na plachty. Hranice, kdy je třeba startovat motor, se posune.
Otázkou je, co za plachtu, pokud si máme zvolit jen jednu. Code 0 je plachta používána obvykle v rozmezí 80 – 120°. Genaker běžně od 110°do 160°. Z toho by se zdálo, že genaker má širší využití. Code 0 je však možné využít ve slabším větru na ostřejší kurz a naopak za silnějšího větru více na zadobok.
Pak je tu ještě jedna velká výhoda Code 0. Je jí rolování. Plachta Code 0 má svůj vlastní rolfok. Vytáhnete ji zarolovanou na stěžeň, pořádně dopnete výtah a rozbalíte. Když bude třeba, tak ji srolujete. Je to jednoduché, práce jako s genou. A to může být dnes rozhodující. Mám-li si vybrat jednu plachtu navíc proti standardu, jako turistický jachtař raději sáhnu po plachtě typu Code 0 na rolfoku, než po pytli s genakerem. I třeba proto, že se zarolovanou plachtou se dá jet vytaženou na stěžni, i když ji nepoužíváme. A když se podmínky změní, stačí vyrolovat. Je to uživatelsky přívětivé.
1276
Související články
Jaká plachta chybí na moderních jachtách?
Jaká plachta chybí na moderních jachtách?
Vítr fouká z boku 10 uzlů. Jede to, ale není to ono. Něco by to chtělo. Něco přidat, zlepšit. Něco tu chybí…
Jak sbalit genu bez práce
Jak sbalit genu bez práce
Fouká vítr, balíte genu na rolfoku a posádka má co dělat, aby to dokázala. Jakmile se rozfouká, musíte ji už balit jen pomocí vinšny. Sbalená plachta pak trpí a navíc může dojít k dalším potížím. Jak ji sbalit bez práce?
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.