Návod na pohodovou letní plavbu 1
Vrchol jachtařské sezóny se blíží. Na moře se vydávají zkušení i začátečníci. V příštích dnech přineseme několik rad, které pomohou jedněm i druhým. Základem je, aby dovolená proběhla v klidu, bez nervů a starostí.
Mnoho mil = málo zábavy
Kolik je třeba uplout mil za týden? Má to být 200, 250, nebo dokonce 300 mil? Myslím, že ne. Většina z nás se spokojí s mnohem kratší vzdáleností. Méně je v tomto případě více. Vyplouvám-li v neděli a noční plavby nejsou mým šálkem kávy, mám na konzumaci mil 5 dnů. V pátek už je lepší být nedaleko domovského přístavu. Například 250 mil za 5 dnů znamená 50 mil za den. Budu-li konzervativně počítat průměr 5 uzlů, znamená to 10 hodin plavby. A žádný čas na rekreaci…
Je mnohem lepší, uplout za den 20 mil a třikrát se přitom vykoupat než polykat celý den míle. Zastavit se na kávu, prohlédnout si vesnici. Není třeba během jediné plavby navštívit vše. Dvojnásob to platí, jsou-li na palubě děti.
1/3 ku 2/3
Vydáváte-li se někam dále, doporučujeme vám během první třetiny týdne se dostat do nejvzdálenějšího bodu plavby a zbytek týdne se vracet. Díky tomu se zbavíte stresu při návratu, který může být podtržen například i nepřízní počasí. Budete-li se řídit tímto pravidlem, měli byste eliminovat chvíle, kdy se musíte pouštět na moře v situacích, na které se necítíte.
Kdy jsou přístavy prázdné?
Rozvoj charteru zaplnil zátoky, přístavy a kotviště. Některá místa jsou přes davy téměř nepřístupná. Jsou ale dny v týdnu, kdy toto neplatí. Jde především o pátek a sobotu, kdy je většina charterových jachet v domovských přístavech.
Většina charterových jachet se vydává na týdenní plavbu. Vyplouváte-li na 14 dnů, budete na místech vzdálenějších od charterových základen skoro sami od čtvrtka do neděle, V pátek a v sobotu bude situace nejlepší. Máte-li nějaké speciální místo, které chcete navštívit, využijte toho.
Pokračování zítra.
1143
Související články
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Již třetí díl článku Jiřího Sochora o plavbě v Thajsku. Skvělé proto, abyste věděli, co vás u pobřeží země na jihovýchodě Asie bude čekat.
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Byl jsem rozhodnutý, že o tom nikde nebudu mluvit. Že si vše nechám pro sebe a budu doufat, že Thajsko už nám nikdo neukradne, jako kdysi Chorvatsko, kde ještě pamatuju ACI mariny zdarma. Nyní už i Řecko, kde se počet lodí za posledních pět let možná někde i zdesetinásobil. Ale píšu. Raději budu vzpomínat na ráj, než znovu zažívat peklo.