Nauticat 37 – úspěch je v detailech
Výborná jachta nemusí být vždy jen závodní. Možností je více. Někdo preferuje pohodlí a příjemný život na palubě. Takový jachtař se s radostí ohlédne na finským Nauticatem. Sedmatřicítka je nádhernou rodinnou lodí, která nabízí komfort na lodích podobné délky jen obtížně k nalezení.
Jachtu jsme měli možnost testovat v archipelagu, který sousedí s městem Turku. V labyrintu ostrovů bohužel převažoval jen slabý vítr, který není pro podobné lodě ideální k předvedení jízdy na plachty. Na palubě jachty jsme se svezli s jejím novým majitelem, kterým byl dopravním pilotem ve výslužbě, synem majitele loděnice Patrikem Gustafssonem a japonským jachtařským žurnalistou.
Loď, která se postará
Nauticat vyrábí jachty určené pro pohodlnou a bezpečnou plavbu. Kromě řady tradičních motorsailerů, které stály na začátku úspěšného tažení loděnice, je dnes nabízena i řada s moderním pilothousem. Rozdíl není dán jen tvarem nástavby. Řada pilothouse má mnohem lepší jízdní vlastnosti na plachty než klasické motorsailery, ale stále si na rozdíl od normálních jachet podržela o třídu výkonnější motor, který jí dodává potřebnou energii v podmínkách, kdy se tato jiným lodím nedostává. Výsledkem je moderní jachta, která si uchovává klady motorsailerů, ale je zároveň schopna překvapit svými plavebními vlastnostmi na plachty.
Základním kladem jachet Nauticat a platí to i pro moderní řadu s pilothouse, je možnost vedení lodi z tepla podpalubí. Jde o nedocenitelnou možnost ve chvíli, kdy se počasí jen trochu pokazí, kdy je chladno, prší, kormidelník je vystaven vodní tříšti ze zalamujících se vln. Noční hlídky v teple pilothouse jsou velkým ulehčením. Kdo to jednou vyzkoušel, již nechce jinak.
Nauticaty jsou sice vyráběny sériově, to ale neznamená, že jde o shodné lodě. Výrobu je možné spíše označit za semicustom. Na daném trupu se loděnice přizpůsobuje přáním zákazníka, snaží se spolu s ním hledat ideální cestu pro uspokojení požadavků. Loděnice je otevřena námětům, ale své klienty se v určitých ohledech snaží vést v případech, kdy jejich nápady nejsou ty nejlepší.
Konstrukce
Paluba i trup jsou vyrobeny z ručně kladeného skelného laminátu. Přepážky vlepené do trupu jsou z vodovzdorné překližky s teakovou dýhou na povrchu. Vnější balast váží 3050 kg a je ke kýlu upevněn nerezovými šrouby z materiálu, který je odolný i působení kyselin. Lůžko motoru je laminátové, s ocelovými výztuhami. Na dně trupu jsou vlaminovány masivní podélné a příčné výztuhy. Okna na nástavbě byla vyrobena z tvrzeného bezpečnostního skla. Paluba je opatřena protiskluzovou úpravou a to včetně střechy nástavby.
Paluba a kokpit
Na první pohled je na palubě vidět, že jde o masivní loď, u které loděnice nedělá kompromisy. To je v dnešní době, kdy se stále více výrobců zaměřuje na cenu a uživatelský průměr, příjemné zjištění. Zákazníci Nauticatu chtějí to nejlepší, nejspolehlivější a nejbezpečnější a loděnice jim to dává. Vysoká cena je daní, kterou jsou zákazníci za kvalitu ochotni zaplatit.
Již první pohled na příď dává tušit, že masivnost je Nauticatu vlastní. Mohutný přední koš a čelen, na kterém je instalováno kotevní kování, je navíc doplněn o sklopný žebříček, po kterém je možné snadno vystoupit na molo. Dále je na přídi oko na upevnění druhého předního stěhu, který by sloužil v pasátu k vytažení druhé kosatky na motýla. Mohutné klasické vazáky, praktické průvlaky a kotevna, která pojme i většinu fendrů. Vše je praktické a dobře přístupné. Na přídi jsou navíc k dispozici oka na upevnění bezpečnostního popruhu jackstay a u kotevního kování čep na zajištění uložené kotvy.
Vrchní část zábradlí kolem lodi je vyrobena z teaku a je výše, než je u stejně velkých jachet zvykem. Pohyb po palubě je mnohem bezpečnější. Krásný detail nalezneme u branky v relingu na boku. Po otevření vrchní teakové části zábradlí kovový zámek zapadne do nerezového dílu na zábradlí, který zajistí, aby nebyly příliš namáhány panty branky. Nenápadný detail hodný ocenění.
Paluba testované jachty byla teaková, nástavba s protiskluzovou úpravou. Příjemné na nástavbě je její rovný povrch. Ventilační průduchy jsou umístěny těsně před stěžněm a na nástavbě nepřekážejí. Použité lukny mají vysoké okraje a tím jsou odolnější proti zatékání. Lukna v přední kajutě má panty po směru plavby. Ve Středomoří to nebývá časté, ale tato orientace umožňuje plavbu s pootevřenou luknou, aniž by hrozilo, že cákající voda vteče do kajuty. Ve Středomoří je však více ceněna orientace opačná, při které na kotvě podpalubím více protahuje vítr.
Jde o turistickou jachtu, proto má stěžeň postavený na palubě. Na stěžni je instalována dvojice vinšen, výtahy kosatky a hlavní plachty, která je také rolovací, končí zde ve stoperech. Lana do kokpitu vedou přes organizér na střeše nástavby. Na oknech na přední straně nástavby jsou instalovány stěrače, umožňující dobrý výhled z pilothouse i za deště a vln.
Boční paluba se vedle nástavby dvěma schody zvedá a dává tak dostatečnou stojnou výšku zadní kajutě. Všechna lana vedená do kokpitu zpředu, jsou v okolí schodů tažena přes kladky, díky kterým nikde nic neodírají. Na boku nástavby je instalováno madlo. Cesta kolem nástavby na příď je velmi bezpečná. Uprostřed lodi jnajdeme na bortlajsně další dva průvlaky, jeden v dolní a jeden v horní části paluby. Oba je možné použít díky i k uvázání springového lana.
Kolejnice otěže hlavní plachty byla roztažená po celé šířce nástavby. Otěž je na ráhně instalována v zadní polovině. Elegantní sprayhood je dvojnásobně lomený. Prostor pod ním nepostačuje pro stojícího člověka, ale to není z estetického hlediska ani možné. Příjemná je instalace průhledné fólie i na boku sprayhoodu.
Kokpit Nauticatu se výrazně liší od jiných jachet. Není utopen do trupu, je postaven na zvednuté zadní palubě. Pro bezpečnost je kolem instalována nízká opěrka. Kormidelník je proti jiným lodím nezvykle vysoko. Kokpit není veliký, jachta není určena pro početnou posádku, ale o to je pohodlnější. Na mohutném kormidelním sloupku je instalován multifunkční displej Raymarine e7, který kombinuje klasické ovládání s dotykovým displejem. Z dalších přístrojů je na sloupku ovládání autopilota Raymarine p70, samozřejmě kompas, palivoměr, ovládání kotevního vrátku a příďového propeleru. Na boku sloupku byla navíc k dispozici tlačítka ovládání elektrických vinšen. V lavicích v kokpitu jsou úložné prostory. Vinšny na boku kokpitu byly na testované lodi elektrické. Na přední straně sloupku je zavěšen sklopný a rozkládací stolek.
Zadní koš uzavírá téměř celou záď, zůstává jen prostor pro široké schůdky do vody, které jsou vybaveny i pohodlným zábradlím. Pro nás je netradiční umístění druhého kotevního kování na zádi, s vrátkem v zadní kajutě. Na severu je běžné stání přídi ke břehu se zádí na kotvě. U této kotvy není použit kotevní řetěz, ale pouze lano plněné olovem. Kotevní kování je sklopné.
I když spíše připomíná kokpit středový, je instalován až téměř na zádi. Je to dáno velikostí lodě. Zvláštní se zpočátku může zdát, že posádka sedí v kokpitu velmi vysoko.
Podpalubí
Vstup do podpalubí je malý a nízký. Na první pohled je to nepohodlné, ale velmi rychle si majitel zvykne a pak již je to jen o nacvičeném pohybu. Zajímavě řešená jsou svislá dvířka hlavní lukny, která jsou vertikálně dělená a otvírají se dovnitř. Je to umožněno díky volným pantům, na kterých se dvířka zvednou o cca 7 cm a pak je možné je dovnitř otevřít.
Hned další detail si zaslouží velkou pochvalu. První schod do podpalubí, který bývá často mokrý a rád hnije, je vyroben z laminátu a má vlastní odtok. Dřevo je použito jen pro jeho lemování. Jde o vynikající řešení, které zabrání mnoha nepříjemným škodám.
Schody do podpalubí jsou strmé, ale sestupuje se po nich dobře. Vlevo je velmi příjemný salón, vpravo vnitřní kormidelna. Interiér je z teaku se saténovým finišem. První, co padne do oka, je vynikající kvalita zpracování, velmi dokonalá řemeslná práce. Protože, to je třeba zdůraznit, podíl staré dobré truhlařiny je zde několikanásobně vyšší, než je tomu u masově vyráběných jachet. V podstatě neporovnatelně vyšší. Na detailech je to znát. Stačí se podívat na elegantní stůl v salónu. Zvýšený okraj, elegantní noha, kvalitní řemeslo je alfou i omegou. Zásuvka ve stole slouží k uložení map. Sezení kolem stolu pohodlně pojme 6 osob, pod ním jsou veliké úložné prostory.
Kormidelna vpravo je vybavena malým navigačním stolkem, kormidelním kolem, pákou ovládání motoru, opakovacím budíkem Raymarine, ovládáním autopilota a tabletem místo mapového plotteru. Tablet je napojen na navigační přístroje. Vnitřní kormidelní kolo je hydraulické. Osobně bych si uvnitř kormidelní kolo nepřál. Zabírá zbytečně prostor a stačí použít autopilota se stejným výsledkem. Vpravo je elektrická rozvodná deska s vypínači, lampička na ohebné noze VHF. Zásuvky najdeme za zády kormidelníka. Židle kormidelníka je připoutaná k podlaze, v případě potřeby je možné ji použít u jídelního stolu. Výhled od kormidla kolem lodě je velmi dobrý, jen za zády nebude mít kormidelník jistotu.
Kuchyně je od salonu oddělena dvojicí schůdků. Pracovní deska v kuchyni je dostatečně prostorná i na větší vaření. Stěna za pracovní deskou sestává ze skříněk. Skříňky jsou lepší než police, uložené zásoby a nádobí nevypadnou ani za plavby v náklonu. Polička na často používané ingredience je za pracovní deskou. Ve spodní části kuchyňské linky jsou skříňky a zásuvky, každá část kuchyňské výbavy zde má svoje místo. Lednice je klasicky plněná shora, je tedy úspornější, než dnes často používané lednice s otvírací přední stěnou.
Znovu je zde třeba připomenout důraz na detail. Klasická truhlařina zde předvádí to nejlepší, rámy dveří skříněk, zásuvek či dveří jsou vyrobeny z masivního teaku. Všechna dvířka mají podlepené rohy gumovou podložkou, která brání cvakání při vibracích lodi.
Koupelna na druhém boku proti kuchyni je opět ukázkou kvality. Úprava podlahy připomíná dlažbu. Převládá zde hladký bílý povrch, který je praktičtější, než cokoli jiného. Dřevo je použité jen k lemování. Sprchový kout je oddělen. Na toaletě najdeme i prostor na sušení žluťáků.
Znovu mi nezbývá, než ocenit smysl pro detail. Dveře do koupelny je možné zajistit v pootevřené poloze háčkem, aby prostor ventiloval. Očko na háček má gumovou vložku, aby nedocházelo k nepříjemnému cvakání při vibracích lodi za plavby. Dveře jsou navíc, stejně jako skříňky, podloženy nalepenou gumou.
Přední kajuta s lůžky do V není nejprostornější, ale díky skříňkám na bocích nabízí mnoho místa na uložení osobních potřeb.
Přesuňme se však do kajuty zadní, která je hlavním lákadlem této lodě. I když jde o jachtu dlouhou jen 37 stop, zadní majitelská kajuta nabízí podobný prostor, jako na lodích s centrálním kokpitem o 5 stop delších. Stojná výška se pohybuje mezi 182 a 185 cm. Velké centrálně umístěné lůžko, skříňky a police na bocích, veliké zásuvky pod lůžkem, sezení vedle postele, samostatná toaleta. Víc snad ani není možné si přát. Koupelna zde je sice menší, než v přední části lodi, je však soukromá.
Ještě se v interiéru podíváme do motorového prostoru. Najdeme ho pod podlahou pilothouse. Po odklopení podlážek se k motoru dostaneme shora. V těchto místech jsou umístěny i nádrže na vodu a naftu. Výhodou je umístění poblíž těžiště lodi. Nádrž na naftu má objem 335 litrů, což je na podobně velké lodi nečekané. Akční rádius na motor snadno překračuje 500 mil. Kromě samotného motoru jsou skvěle přístupné také palivové a další filtry. Zpracování nejrůznějších vedení zde je přehledné a snadno dohádatelné.
V elektrickém okruhu se loděnice spoléhá na firmu Mastervolt, která je známá výrobky nejvyšší kvality. Na palubě také najdeme jeden bezpečnostní prvek, který na jiných lodích není k mání. Je to čerpadlo z nádrže na palivo, které je určeno k odčerpání případných nečistot a vody.
Plavební vlastnosti
S jachtou jsme se svezli jen ve velmi slabém větru, který by měl být její největší slabinou. Po počátečním motorování, při kterém je možné ocenit dobře odhlučněný motorový prostor a výbornou manévrovatelnost, přišly na řadu plachty. Tahali jsme je ve větru kolem 5 uzlů a samozřejmě jsme nečekali zázrak. Jachta se rozjela ke 3 uzlům, ale je možné očekávat, že v podobných podmínkách majitel použije motor. Až po zesílení větru na 8-9 uzlů se rychlost vyšplhala nad 5 uzlů, což už je pro většinu jachtařů akceptovatelné.
Nejde tedy o rychlou jachtu, ale k rychlé plavbě ani nebyla navržena, základem je u ní pohodlí. Ale přeci jen je možné říci, že v podmínkách, které během testu panovaly, jsme očekávali dokonce ještě méně, plavební vlastnosti byly příjemným překvapením. A to jsme neměli možnost vyzkoušet plavbu v silném větru, který by měl Nauticatu slušet více.
Na motor se jachta na plný plyn rozjela na 8,2 uzlu, cestovní rychlost dosahuje krásných 7 uzlů.
Ovládání plachet bylo hračkou. Elektrické vinšny na otěže geny dělají z jachty velice snadnou jednomužnou jachtu, které bere ohledy na často vyšší věk svých majitelů.
Závěrem
Čím Nauticat 37 vyniká? Je to na jedné straně cenou a na straně druhé kvalitou provedení a smyslem pro nejmenší detail. Pro majitele námi testované jachty šlo o 4.loď v pořadí, kterou vlastnil. Minulou lodí byla Nauticat 31, kterou před třemi desítkami let koupil z druhé ruky. To jasně ukazuje na věrnost značce a na zkušenosti s kvalitou. Pokud neměl majitel špatné zkušenosti s jachtou starou více než tři desítky let, nebojí se investovat ani do lodi nové. A investice je, i když se to možná mnohým nezdá, tím správným slovem. Jde o jachty, které si svou vysokou cenu udrží po celou dobu svého života.
Detaily, kterých jsme si na palubě všimli, nás okouzlovaly jeden za druhým. Je radost, být na palubě jachty, kde všechna zlepšení, která vás napadnou, jsou již nainstalována.
Nauticat je skvělou lodí, která není určena závodníkům, ale jachtařům, kteří hledají pohodlí a bezpečnost. Lidem, kteří raději místo nepříjemné stoupačky zvolí plavbu na motor. A podobných jachtařů je na mořích nejméně polovina. Cesta, kterou se Nauticat před lety vydal, je tedy správná.
Parametry
Celková délka 11,23 m
Délka na vodorysce 10,10 m
Šířka 3,60 m
Ponor 1,85 m
Výtlak 9500 kg
Balast 3050 kg
Nádrže na vodu 440 l
Nádrže na palivo 335 l
Plocha hlavní plachty 32 m2
Plocha geny 43 m2
Cena od 281 493 EUR bez DPH
www.nauticat.com
Vnitřní uspořádání najdete zde.
7000
Související články
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví
Hliník, nebo ocel? Test dvou kotev Ankerplex napoví
Španělská společnost Ankerplex má ve svém výrobním programu skládací demontovatelné kotvy z různých materiálů a v celé řadě velikostí. Patří do něj i 14kilogramová ocelová kotva, kterou se rozhodli vyzkoušet redaktoři německého Yachtu a porovnat ji s její aluminiovou obdobou. Jak test dopadl?
Návyková Beneteau First 36
Návyková Beneteau First 36
Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od svého představení získala mnoho prestižních ocenění.
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Jak se měří stabilita jachet IMOCA
Nejatraktivnější jednotrupé offshore jachty IMOCA nejsou příliš svázané pravidly. Mimořádná pozornost je však od tragického ročníku Vendée Globe 1996 kladena na stabilitu. Jak vypadají přísné testy stability, kterými musí projít každá loď?