Nastavení twistu na hlavasce
Plujete na stoupačku a přemýšlíte o nastavení twistu v horním dílu hlavní plachty. Chce to více twistu, nebo méně?
Začneme od základu. Twist je přetočení zadního lemu plachty v její horní části.
Nyní si představte, že plujete ve slabém větru. Pokud byste horní část hlavní plachty zavřeli, tedy minimalizovali twist, ztratíte rychlost, jachta nepojede. Proto ve slabém větru necháme plachtu nahoře otevřenou.
Jak toho dosáhneme? Máme povolený kiking, otěžový vozík přetáhneme mírně do návětří a povolíme otěž hlavní plachty. Vyzkoušejte si to a uvidíte, jak se plachta nahoře otevře. A loď zrychlí.
Druhá možnost je střední vítr. Pokud necháme v nových podmínkách hlavasku vytwistovanou (otevřený zadní lem), bude přicházet o výkon. Ve středním větru je třeba twist minimalizovat. Dosáhneme toho tím, že otěžový vozík povolíme cca na střed a dotáhneme otěž hlavní plachty.
Vítr ale dále zesílil, jachta se už příliš naklání a chvílemi se stává neovladatelnou. V takovém případě je třeba snížit výkon plachty, vypustit část větru. Znovu toho můžeme dosáhnout twistem. A budeme postupovat podobně jako ve slabém větru. Otěžový vozík níž a povolit otěž hlavní plachty. Samozřejmě s povoleným kikingem.
9562
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
Kotvíme u Vrgady, nedaleko motorák honí grupu delfínů a od Biogradu se blíží katamaran s vytaženou hlavní plachtou. Ráhno posazené tak šeredně vysoko, že hlavaska připomíná spíše jen větší japonskou vlajku bez rudého středu.
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.