Nastavení twistu na hlavasce
Plujete na stoupačku a přemýšlíte o nastavení twistu v horním dílu hlavní plachty. Chce to více twistu, nebo méně?
Začneme od základu. Twist je přetočení zadního lemu plachty v její horní části.
Nyní si představte, že plujete ve slabém větru. Pokud byste horní část hlavní plachty zavřeli, tedy minimalizovali twist, ztratíte rychlost, jachta nepojede. Proto ve slabém větru necháme plachtu nahoře otevřenou.
Jak toho dosáhneme? Máme povolený kiking, otěžový vozík přetáhneme mírně do návětří a povolíme otěž hlavní plachty. Vyzkoušejte si to a uvidíte, jak se plachta nahoře otevře. A loď zrychlí.
Druhá možnost je střední vítr. Pokud necháme v nových podmínkách hlavasku vytwistovanou (otevřený zadní lem), bude přicházet o výkon. Ve středním větru je třeba twist minimalizovat. Dosáhneme toho tím, že otěžový vozík povolíme cca na střed a dotáhneme otěž hlavní plachty.
Vítr ale dále zesílil, jachta se už příliš naklání a chvílemi se stává neovladatelnou. V takovém případě je třeba snížit výkon plachty, vypustit část větru. Znovu toho můžeme dosáhnout twistem. A budeme postupovat podobně jako ve slabém větru. Otěžový vozík níž a povolit otěž hlavní plachty. Samozřejmě s povoleným kikingem.
9951
Související články
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Jak vytáhnout hlavasku na bočák
Často se stane, že po vyplutí vytáhnete nejprve genu a teprve později taháte hlavní plachtu. Jak to udělat, abyste nemuseli genu při vytahování klasické hlavní plachty zarolovat?
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.