Nastavení twistu na hlavasce
Plujete na stoupačku a přemýšlíte o nastavení twistu v horním dílu hlavní plachty. Chce to více twistu, nebo méně?
Začneme od základu. Twist je přetočení zadního lemu plachty v její horní části.
Nyní si představte, že plujete ve slabém větru. Pokud byste horní část hlavní plachty zavřeli, tedy minimalizovali twist, ztratíte rychlost, jachta nepojede. Proto ve slabém větru necháme plachtu nahoře otevřenou.
Jak toho dosáhneme? Máme povolený kiking, otěžový vozík přetáhneme mírně do návětří a povolíme otěž hlavní plachty. Vyzkoušejte si to a uvidíte, jak se plachta nahoře otevře. A loď zrychlí.
Druhá možnost je střední vítr. Pokud necháme v nových podmínkách hlavasku vytwistovanou (otevřený zadní lem), bude přicházet o výkon. Ve středním větru je třeba twist minimalizovat. Dosáhneme toho tím, že otěžový vozík povolíme cca na střed a dotáhneme otěž hlavní plachty.
Vítr ale dále zesílil, jachta se už příliš naklání a chvílemi se stává neovladatelnou. V takovém případě je třeba snížit výkon plachty, vypustit část větru. Znovu toho můžeme dosáhnout twistem. A budeme postupovat podobně jako ve slabém větru. Otěžový vozík níž a povolit otěž hlavní plachty. Samozřejmě s povoleným kikingem.
9883
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?