Námět na jarní plavbu
Máme tu pro vás námět na parádní jarní plavbu. Nemusíte přitom až k moři a stačí vám na ní prodloužený víkend.
Pokud chcete prožít na lodi parádní zážitek, nemusíte se hned vydávat až k moři. Můžete vyzkoušet plavbu po nejdelší evropské řece. Loni na podzim jsme se vydali po Dunaji z Bratislavy do Budapešti a je to plavba, kterou určitě budeme chtít zopakovat.
Dunaj je jiná řeka než naše Vltava nebo Labe. Kamenem jí nepřehodíte a v některých místech by skok do vln znamenal, že na druhém břehu vylezete až o pár kilometrů dále. Navíc je to již řeka, která má více plánů. Plujete-li po Vltavě, shlédnete z paluby lodi v podstatě vše. Na Dunaji ne. Kromě hlavního toku jsou kolem nejrůznější ramena, vedlejší kanály a zátoky, které z hlavního toku nepřehlédnete.
Je je tu ještě jeden rozdíl. Zatímco nevelké řeky jsou obvykle spojníkem měst na obou březích. Veletok již města rozděluje. Je pomlčkou ve slově, hranicí dvou polovin.
Na plavbu jsme se vydali z loděnice Modrá čajka v Čúnovu, kde má svoji dunajskou základnu firma Yachter, která nám na plavbu půjčila člun Galia 670. Na své si na hrázi u Dunaje přijdou i milovníci umění. 200 metrů od základny Yachteru je významná galerie Danubiana.
Fádní Gabčíkovo
První část plavby k hrázi Gabčíkova příliš atraktivních pohledů nenabízí. Řeka je zde sevřena v umělém korytě, výhled žádný. Situace se změní po proplutí Gabčíkovem v místech, kde se připojí z maďarské strany starý Dunaj. Na maďarské straně se objevují při nižší vodě pláže a na nich kempující rybáři.
Pevnost nikdy nepřemožená
První krátkou zastávku jsme udělali v Komárně. Historie města na soutoku Dunaje a Váhu sahá minimálně do středověku. Na strategickém místě byla vybudovaná velmi důležitá pevnost, která sehrála důležitou roli při zastavení tahu Osmanů na severozápad. V místním přístavu je k dispozici marína pro čluny. I když na Slovensku, je zde již cítit atmosféra Uher.
Patince
Na přenocování jsme zastavili v nedaleké maríně Patince. Vjezd je schovaný 200 metrů pod přístavištěm parníků nedaleko stejnojmenné vesnice. V útulné maríně je v sezóně otevřený také bar. Co se toalet týče, je lepší být připraven na všechno. V nedaleké vesnici Patince jsou k dispozici restaurace, lázně a vodní ráj větší či menší. Velikost je závislá na tom, jestli jsou již otevřeny venkovní bazény.
Posunková policie
Při další cestě na východ Dunaj schovává na maďarské straně síť ramen, ve kterých jsou schovány podobné menší přístavy pro čluny, jako v Patincích. Řeka se dále rozšiřuje a objevují se zákruty, pláže, ostrovy, kostely na březích, plovoucí kmeny, rybáři a v jedné zákrutě i policisté lační dokumentů našich a naší lodě. Maďarští policisté. Veškerá komunikace probíhala jen na posunkové bázi.
Ostřihom
Další zastávka je maďarské Ostřihomi. Na slovenském břehu je proti Ostřihomi Štůrovo, které se zdá být vedle velikého termálního koupaliště atraktivní snad jen výhledem na maďarskou stranu.
V Ostřihomi je marína přímo pod starým městem v dunajském ramenu. Pokud nejste zběhlí v maďarštině, zapamatujte si Yachtkikötő. Ceny stání se odvíjejí od hodin, které zde strávíte. Složité počítání. Výhodou je kotvení přímo ve starém městě pod bazilikou, kde byli korunováni uherští králové.
Staré město stojí za návštěvu, stejně jako prostor kolem tržiště. Některé udusané ulice s přízemními domky připomínají záběry ze starých filmů.
Patříte-li mezi milovníky vodních sportů, hned vedle maríny je komplex vodních hrátek s termálním bazénem a na druhém břehu maríny je k dispozici venkovní padesátimetrový bazén.
Při návštěvě baziliky není možné čekat velkou historii, nynější stavba není příliš stará. Samozřejmostí zde je vynikající výhled z kopule a přehnaný maďarský patriotismus všude uvnitř.
8998
Související články
Vlak Bratislava – Split
Vlak Bratislava – Split
Vlaková linka Bratislava – Split přes Vídeň zahájila provoz. Na lince spolupracují Slovenské železnice (ZSSK) s rakouskými ÖBB. Linka bude v provozu do 5. října každou středu, pátek a neděli tam a pondělí, čtvrtek a sobotu zpět.
Vikingský nájezd po 1000 letech
Vikingský nájezd po 1000 letech
Evropskými vodami se po mnoha staletích opět plaví tradiční vikingská loď. Sice je kromě plachet vybavena i elektrickým pohonem, ale jinak je Saga Farmann věrnou kopií lodi Klastad, která se potopila v roce 998. Jejím cílem je Istanbul a smyslem říční plavby skrze kontinent má být mimo jiné osvěžení „starého přátelství“ mezi Skandinávií a Tureckem.
S vodou to vypadá bledě…
S vodou to vypadá bledě…
Claudio Magris se ve své knize Dunaj zamýšlí nad tím, co se stane, pokud zavře kohoutek, pod nímž pramení nejdelší evropská řeka. Ztratí se voda z koryta ve Vídni, Bratislavě, Budapešti či Bělehradu? Ne, k ničemu takovému nedojde. Něco jiného je ale nedostatek sněhu v Alpách a vedra s nedostatkem deště. To je kombinace, která může způsobit nepředstavitelné změny.