Na který bok začít stoupačku?
Jednoduchý příklad. Jste na severu Francie a chcete plout do Anglie. Vítr vane přímo do úst. Jak začnete se stoupačkou?
Předpokládáme, že vítr je stabilní. Ve Středomoří by to bylo víceméně jedno. V přílivových vodách to tak není. Musíte prostudovat přílivové proudy. Jinak budete křižovat a nic.
Podívejte se na obrázek. Obě jachty plují stejnou trasu z A do B. Obě mají stejný vítr a stejný proud. Jsme v přílivových vodách a proud se cyklicky otáčí. Proto teče u spodního břehu úžiny proud východním směrem a u horního břehu západním (o pár hodin později).
Začít s větrem z pravoboku
Podívejme se na levou polovinu obrázku. Jachta vyplouvá s větrem z pravoboku. Vypluje k cíli rychlostí 5 uzlů. Proud o rychlosti 2 uzlů (například) bude snižovat rychlost proti dnu (COG), ale bude zlepšovat její kurz plavby. Rychlost přibližování se k cíli (VMG) bude dobrá, dejme tomu 4 uzle. Po 3 hodinách, kdy proud změní směr, uděláme s lodí obrat a znovu zamíříme proti proudu. Znovu bude naše VMG vysoká.
Začít s větrem z levoboku
Začneme-li s větrem z levoboku, hned na začátku nás uspokojí rychlost proti dnu (COG). Ta bude dosahovat například 6 uzlů. Ale náš kurz proti dnu (COG) a tedy i rychlost přibližování se k cíli (VMG), budou špatné. Řekneme-li to tak, aby to všichni pochopili, poplujeme sice rychle, ale do prdele. A to dokonce i po obratu.
V přílivových vodách si dejte vždy pozor na proud. Jinak najezdíte zbytečné míle.
(Čísla uvedená v příkladu jsou vymyšlená a nejsou ověřená výpočty) Pokud chcete někdo výpočty provést, rádi vše opravíme. V tom případě je zadání níže.)
Vítr N, velikost dryfu 10°
Šířka kanálu 30 nm, proud první 3 hodiny 090°, rychlost 2 kn, proud druhé 3 hodiny 270°, rychlost 2 kn
Rychlost lodi proti vodě 5 kn, proti větru může stoupat 45°
Stačí to pro výpočet, nebo jsem něco zapomněl?
11098
Související články
Jak moc si prodloužíte plavbu?
Jak moc si prodloužíte plavbu?
Plujete kurzem přímo na cíl. To je to nejlepší, co můžete udělat. Jak moc se prodlouží vaše plavba, pokud kormidelník nebude držet přesný kurz, nebo dokonce budete muset křižovat proti větru?
Kurz údržby a servisu lodního motoru (poslední před sezónou)
Kurz údržby a servisu lodního motoru (poslední před sezónou)
Co se stane, když selže motor? Co budu dělat? Abyste si věděli rady, je tu kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Potřebujete nastartovat a nejde to? Motor škytnul a chcípnul? Vše objasní vynikající instruktor Vojta Sládeček.
Výpočet rychlosti přílivového proudu
Výpočet rychlosti přílivového proudu
Znovu se věnujeme se přílivovému proudu, respektive jeho směru a rychlosti. Směr je z atlasu jasný, jak ale spočítáme jeho přesnou rychlost?