Na který bok začít stoupačku?
Jednoduchý příklad. Jste na severu Francie a chcete plout do Anglie. Vítr vane přímo do úst. Jak začnete se stoupačkou?
Předpokládáme, že vítr je stabilní. Ve Středomoří by to bylo víceméně jedno. V přílivových vodách to tak není. Musíte prostudovat přílivové proudy. Jinak budete křižovat a nic.
Podívejte se na obrázek. Obě jachty plují stejnou trasu z A do B. Obě mají stejný vítr a stejný proud. Jsme v přílivových vodách a proud se cyklicky otáčí. Proto teče u spodního břehu úžiny proud východním směrem a u horního břehu západním (o pár hodin později).
Začít s větrem z pravoboku
Podívejme se na levou polovinu obrázku. Jachta vyplouvá s větrem z pravoboku. Vypluje k cíli rychlostí 5 uzlů. Proud o rychlosti 2 uzlů (například) bude snižovat rychlost proti dnu (COG), ale bude zlepšovat její kurz plavby. Rychlost přibližování se k cíli (VMG) bude dobrá, dejme tomu 4 uzle. Po 3 hodinách, kdy proud změní směr, uděláme s lodí obrat a znovu zamíříme proti proudu. Znovu bude naše VMG vysoká.
Začít s větrem z levoboku
Začneme-li s větrem z levoboku, hned na začátku nás uspokojí rychlost proti dnu (COG). Ta bude dosahovat například 6 uzlů. Ale náš kurz proti dnu (COG) a tedy i rychlost přibližování se k cíli (VMG), budou špatné. Řekneme-li to tak, aby to všichni pochopili, poplujeme sice rychle, ale do prdele. A to dokonce i po obratu.
V přílivových vodách si dejte vždy pozor na proud. Jinak najezdíte zbytečné míle.
(Čísla uvedená v příkladu jsou vymyšlená a nejsou ověřená výpočty) Pokud chcete někdo výpočty provést, rádi vše opravíme. V tom případě je zadání níže.)
Vítr N, velikost dryfu 10°
Šířka kanálu 30 nm, proud první 3 hodiny 090°, rychlost 2 kn, proud druhé 3 hodiny 270°, rychlost 2 kn
Rychlost lodi proti vodě 5 kn, proti větru může stoupat 45°
Stačí to pro výpočet, nebo jsem něco zapomněl?
10896
Související články
Pozor na nebezpečný proud
Pozor na nebezpečný proud
Plujete do přístavu XYZ. Přístav je na dohled, jednoduchá navigace. V oblasti je ale proud a vaše plavba se může prodloužit i na více než dvojnásobek a dokonce se můžete přiblížit k nebezpečí, které se vám zdálo zcela mimo váš kurz.
Kurz na kapitánský průkaz C
Kurz na kapitánský průkaz C
Již za o víkendu startuje teoretický kurz na základní kapitánský průkaz C. Začínáme v pátek 15.listopadu. Jde o třídenní kurz určený jen pro 12 účastníků. Jen 12 proto, abychom se vám mohli dostatečně věnovat v případě jakýchkoli nejasností.
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Kurzy přístavních manévrů na katamaranu 2025. Poslední místa
Preferujete-li na své dovolenkové plavby katamaran, máme pro vás poslední volná místa na jarním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku. Všechny letošní kurzy byly beznadějně vyprodané a na příští rok zbývají jen jednotlivá místa. Asi to děláme dobře...