Na který bok se stáčí záď při zpátečce?
Zařadím-li zpátečku, záď jachty se začne více či méně stáčet bokem. Říká se tomu prop walk. Otázkou ale je, na který bok se bude stáčet. Je na to celkem jednoduché pravidlo.
Vše níže uvedené se týká moderních jachet a motorů. Máte-li v lodi 50 let starý Volvo dvouvál, který tepe rytmem tak – tak – tak – tak, může to být jinak. My se ale bavíme o moderních taktaktaktak motorech.
Přímý náhon
Grafika Beta Marine
Přímý náhon
Moderní motory, se kterými se setkáváme v plachetnicích, jsou pravotočivé. Má-li jachta klasický přímý náhon, tedy motor – převodovka – hřídel – lodní šroub, má pravotočivý lodní šroub.
Saildrive
Foto Volvo
Takto vypadá saildrive.
Pokud je jachta vybavena náhonem saildrive (např. všechny jachty Bavaria), na převodech dojde k otočení rotace. Saildrive a samozřejmě spolu s ním i lodní šroub, jsou levotočivé.
Co to pro nás znamená
Foto archiv
Takto vypadá přímý náhon v reálu.
Prop walk se na lodi více či méně výrazně projevuje při zařazení zpátečky. Při předním chodu není příliš důležitý.
Mám-li přímý náhon, a tedy pravotočivý lodní šroub, tak při zařazení zpátečky bude záď jachty stáčena vlevo a stáčení pravděpodobně bude výraznější, protože lodní šroub je umístěn dále od osy otáčení jachty, proto působí na větší páce.
Mám-li jachtu vybavenu saildrivem, a tedy levotočivý lodní šroub, tak při zařazení zpátečky bude záď jachty stáčena vpravo a stáčení pravděpodobně bude méně výrazné, protože lodní šroub je umístěn blíže k ose otáčení jachty, proto působí na menší páce.
Jak poznám saildrive…
Na vlastní jachtě je tato otázka zbytečná, na jachtě charterové však nikoli. Nejjednodušším způsobem je, zeptat se. Odpověď ale nemusí být důvěryhodná, neboť někteří pracovníci charterových firem jsou přesvědčení, že saildrive je funkce moderního autopilota.
Pokud se vám odpověď odborníka na charter nezdá, musíte na to jít jinak. Například všechny moderní jachty Bavaria jsou vybaveny náhonem saildrive.
Nejspolehlivější je podívat se za motor. Jak jsme už psali výše. Obvykle ze zadní kajuty. Přímý náhon je sestava motor – převodovka – hřídel – lodní šroub. To snadno poznáme. Převodovka se může zdát součástí motoru, ale za ní musíme vidět kus hřídele, než zmizí v ucpávce. Hřídel je takový nerezový profil…
Loď se saildrive má za motorm jen převodovku, to je vše. Uvnitř trupu.
955
Související články
Když jachta na zpátečku nechce zatočit
Když jachta na zpátečku nechce zatočit
Couváte s jachtou a potřebujete zatočit. Nic, nedaří se. Nebo dokonce jachta zatáčí na opačný bok, než si přejete. Kde je chyba a co s tím?
Když rovně není rovně
Když rovně není rovně
Na kurzech se často setkáváme s tím, že adept jachtařského umění si stoupne ke kormidlu, a tak dlouho s ním točí, až najde pásek stříbrné pásky, který značí polohu, kdy je kormidlo ve středu. Tato značka ho uspokojí. Ví, kdy jachta popluje rovně. V té chvíli ještě neví, jak se mýlí.
Proč do neznámého přístavu raději zacouvat
Proč do neznámého přístavu raději zacouvat
Připlováte do neznámého přístavu. Patří k těm menším a vy nemáte jistotu, že uvnitř najdete volné místo. V takovém případě je lepší do přístavu couvat. Víte proč?