Mohu vyplout sólo?
Je to výzva. Zvládl bych plavbu sólo? Sóloví jachtaři nyní plují kolem světa na nadupaných závodních speciálech a já bych nezvládl obyčejnou charterovku? Čím se liší sólo plavba od plavby s posádkou? Co potřebuji k tomu, abych takovou plavbu zvládl?
Jednoduchá odpověď zní, že zase tak odlišné to není, ale… Za tím ale se skrývají zkušenosti a dovednosti. Abyste se mohli vydat na moře sólo, musíte umět jachtu ovládat, musíte vědět, jak se co dělá, jak řešit problémy. Zvládnete-li to s posádkou, jste-li schopni ji řídit a vše za plavby řešit, s trochou zamyšlení jste schopni vše zvládnout i sólo. A autopilot je k tomu nedocenitelný pomocník.
Pojďme si dát nějaké příklady.
Réčko
Obrat proti větru běžně na lodi s posádkou dělá osm lidí. Jeden kormidluje, druhý pouští otěž geny, třetí přitahuje, čtvrtý klikuje. A další čtyři nechápou, jak to ti čtyři zvládají. Přitom je to jednoduchý obrat, který snadno zvládneme sami. Jde jen o to, povolit a přitáhnout otěž geny. Na kormidle máme autopilota. Dáme mu povel k provedení obratu. Čekáme a ve chvíli, kdy přecházíme přídí přes vítr povolíme genu a na druhé vinšně přitahujeme. Když už to nejde rukou, zasekneme otěž do seltailing mechanismu na vrchu vinšny a pomůžeme si klikou. Na závěr na autopilotu doladíme kurz. Je to snadné.
Halza
Obrat po větru se zdá být náročnější, protože pracujeme i s hlavní plachtou. Ale není to o moc horší než réčko. Plujeme na zadobok na samé hraně, kde ještě drží gena. Návětrnou, tedy volnou otěž geny zkrátíme na maximum a zasekneme na vinšně. Nyní jdeme dotahovat hlavní plachtu na střed. Jde to na vinšně pomalu, ale jde to. Jakmile máme plachtu téměř na středu, máme povolený stoper otěže hlavasky a není zaseknuta na vinšně (maximálně 3 otočky, spíše jen 2), držíme ji v ruce. Nyní příkaz autopilotu k halze. Jak jde hlavní plachta přes vítr, ihned ji povolujeme. Zasekneme na vinšně v cca správné pozici na následující kurz. Nyní povolíme původně závětrnou otěž geny a přitáhneme novou závětrnou otěž. Zvládli jsme halzu sami.
Vytažení plachty, její stažení, refování...
Vše jde snadno i sólo. Je to jen více práce. A musíme být dobře připravení. Žádné uzly na lanech, žádná zapomětlivost.
I refování je možné zvládnout sólo. Jen musíme mít vše připravené. A nerefujeme proti větru, jak mnozí činí, ale na předobok, či bok, aby nás ráhno nezabilo, až polezeme na nástavbu. Navíc tento kurz bude krásně držet autopilot jen na genu.
Vše je zdlouhavé. Nikdo vám nic nepodrží, nepovolí. Dobré jsou proto značky na výtazích v místech refů. Také takový stoper na výtah na stěžni je fajn pomocník.
Do přístavu ne?
I zajíždění jde zvládnout sólo. Neříkám, že vždy, všude a za všech podmínek, ale tak to při plavbě sólo chodí. Pokud například mám zajet zádí k molu, na kterém nejsou pacholata, ale kruhy a není nikdo, kdo by lano provlékl a podal zpět, asi si s tím neporadím. Pokud jsou ale na molu pacholata, zvládneme to sólo. Bokem i zádí. Zvládneme zakotvit, vyvázat se na bóji. Vlastně vše. Koneckonců na našich kurzech přístavních manévrů pro pokročilé se právě zajíždění sólo učí.
Závěrem
Víte-li, co děláte, jste-li schopni si seřadit priority a vše si pečlivě připravíte, může to jít. Vše musíte začínat s časovou rezervou, mít v záloze i myšlenku, že se to hned nepovede, mít plán B. Na začátek je vhodná jednodušší lokalita a mírnější podmínky. A samozřejmě ještě něco. Konzervativnější přístup.
Dáte-li toto vše dohromady, můžete vyplout. A napříště již nebudete muset shánět posádku.
863