Mlha v krajině mělčin
Plavba labyrintem souostroví Alandy na severu Baltu vyžaduje dvě věci. V první řadě je to neustálé studium mapy. V druhé řadě pak sledování bójí kardinálního a laterálního značení. Možná jsem prohodil pořadí… A teď si představte, že padne mlha.
V takové situaci se ocitnul Dan Přívara, který je skipperem na plavbě z Finska do Švédska a zpět.
Foto Dan Přívara
Rybářské závody na Alandech.
„Ráno jsme vypnuli z Käringsund směr Mariehamn hlavní město Alandu. Jako obvykle jsme vyplouvali do deště. Asi po hodině plavby vysvitlo sluníčko a nálada na palubě se projasnila. Rychlost se pohybovala okolo 8 uzlů. Ve 12:30 idylka skončila. Přišla mlha! Viditelnost na dvě délky před přídí. Bílá stěna. Samozřejmě v oblasti plné kardinálních znaků a mělčin. Se ztrátou viditelnosti se ztratila i nálada na palubě. Posádka upírala zrak do bílého mléka. Hledala avíza jakéhokoli nebezpečí. K navigaci začal být využíván i sluch (s nepříliš dobrými výsledky). Asi po hodině se mlha částečně rozpustila a my už byli nedaleko Mariehamnu. Podle výsledku plavby to vypadalo, že jsme buď žádné navigační chyby neudělali, nebo v mapách oblasti schválně strašej.“
Foto Dan Přívara
Loď Pommern v zapadajícím slunci.
Mariehamn je hlavní město autonomní oblasti Alandy, která spadá pod Finsko. Mluví se tam však švédsky. Přístav Mariehamn je sídlo oblastní vlády. Městečko má asi 12000 obyvatel, což je cca 40 % všech Alanďanů. Navzdory své pozici nedaleko severní točny navštíví ročně městečko cca 1,5 milionu turistů.
Město má dlouhou námořní tradici. K vidění je zde námořní muzeum, jehož součástí je také plnoplachetník Pommern. Čtyřstěžník ro roku 1903 sloužil v období mezi válkami k přepravě obilí z Austrálie do Anglie. Jedná se tedy o jeden z posledních funkčních plnoplachetníků.
V krajině mělčin je dobré na bóje vidět.
Na palubě sloužilo 26 členů posádky. Dvakrát v meziválečných dobách Pommern vyhrála tzv. Grain Race, tedy závod s nákladem obilí z Austrálie do Anglie. Nejméně čtyřikrát se této lodi podařilo uplout trasu za méně než 100 dnů.
1727
Související články
Tanker Eagle S táhl kotvu 60 mil a další problém na Baltu
Tanker Eagle S táhl kotvu 60 mil a další problém na Baltu
Jak dlouho táhnete kotvu po mořském dně, než si toho všimnete? Tanker Eagle S si toho dokázal nevšimnout 60 mil. To mají potvrzeno finští vyšetřovatelé. A na předmětu doličném je to znát.
Finové se s ruskými sabotážemi nemažou
Finové se s ruskými sabotážemi nemažou
Zpřetrhané kabely na dně Baltu a Evropa teprve hledá, co s tím. Finové, sousedé Ruska, už přikročili k akci a jsou v tom důkladní. Podezřelá loď je zadržená spolu s částí posádky, kotva, která má vše pravděpodobně na svědomí, byla nalezena a vytažena z mořského dna.
Jachting v ostrovním labyrintu
Jachting v ostrovním labyrintu
Mnozí jachtaři již jsou plavbami na jihu Evropy znuděni a hledají jiné atraktivní lokality. Jachtařský instruktor Dan Přívara se letos znovu vydává daleko na sever, do oblasti plné ostrovů, ostrůvků, útesů a mělčin mezi Finskem a Švédskem. Jaká je plavba daleko na severu v době, kdy slunce (téměř) nezapadá?