Daniel Vodička / pátek 28. července 2017 / Kategorie: Rozhovory, Ostatní regaty Michal Korneszczuk – máme na to, patřit k nejlepším Vůdčí silou mezi organizátory Mistrovství Evropy ORC v Gdaňsku je Michal Korneszczuk, který je mnoha našim závodním jachtařům velmi dobře známý. Povídali jsme si o šampionátu, jachtingu v Polsku i finančním zabezpečení mistrovství. Michale, evropský šampionát ORC je poprvé v Polsku. Vypadáš spokojený s počtem účastníků. Kolik jich nakonec na závod přijelo? Na start se postavilo 82 startujících, což je nový rekord mistrovství Evropy. Není tedy důvod, proč nebýt spokojený. Celkem jde o reprezentanty 11 zemí. Evropský šampionát je velká regata, která vyžaduje sehraný organizační tým. Jaké regaty máte za sebou? Co maté ve svém portfoliu? Já sám již 12 let pořádám závody nazvané Nord Cup. Tentokrát ale organizujeme regatu v trochu jiné konfiguraci. Pořadatelem je Pomeranian Sailing Association, což je organizace, která je sdružením asi 50 různých jachtklubů z okolí Gdaňsku. Za mnou pak stojí tým cca 53 lidí, kteří na přípravě regaty dělají. Tento tám má za sebou už nejedno mistrovství světa. Jen tento rok máme za sebou světový šampionát Raceboard, před týdnem skončilo mistrovství Evropy Laser Radial juniorů, nyní ORC, za tři týdny pro změnu světový šampionát A Class katamaranů. Myslím, že zkušeností máme dost. Pravdou ale je, že v Polsku nebyl offshore závod na této úrovni organizován již asi 20 let. Foto Pavel Nesvadba Gdaňsk je pro závod vynikající kulisou. Nějakým způsobem participuje na regatě město? Ano, město je náš největší partner, který za námi stojí od samého začátku. Když jsem přišel s myšlenkou na pořádání šampionátu, šel jsem nejprve za předsedou Pomeranian Sailing Association a když ten souhlasil, šel jsme za vedením města. Představil jsem předběžný rozpočet a když ten byl odsouhlasen, měl jsem nadále volné ruce. Věděl jsem, že minimální rozpočet akce je zajištěn. Jak dlouhá byla cesta od první myšlenky na pořádání podobné akce, až po její realizaci? Vše šlo velmi rychle. Poprvé jsem na tuto myšlenku přišel v roce 2015, kdy jsem se vracel z výborného šampionátu v estonském městě Parnu, kde jsem závodil. Hned po návratu v srpnu jsem o tom začal jednat a v září jsem již měl první jednání s městem. Od nápadu do realizace tedy byly jen dva roky. Jsou polské firmy ochotné sponzorovat podobné jachtařské akce? Situace samozřejmě není jednoduchá. Jachting není sportem číslo jedna, tím je i u nás fotbal. Ale myslím si, že nyní máme u nás skvělou skupinu lidí, která se zabývá popularizací jachtingu. Loni jsem měl v červenci v ruce zprávu, která hodnotila sporty u nás podle sledovanosti a jachting byl v té době na sedmém místě. Samozřejmě je to dáno i tím, že náš dívčí tým vyhrál světový titul ve třídě 470. Jachting má tedy rostoucí úroveň. Foto Pavel Nesvadba Vynikající evropský šampionát, ke kterému organizátoři zapomněli objednat počasí. Jste tedy schopni zajistit sponzorské pokrytí podobné akce? Ano, to jsme. Není to jednoduché, ale jsme. I když některé sponzorské smlouvy jsou i pro mě překvapením. Například hlavním sponzorem mistrovství je Dr Irena Eris, což je kosmetická firma. Na druhou stranu je třeba říci, že se sponzoringem jachtingu zabývá již delší dobu. Jste námořní velmoc. Kolik se každoročně odehraje u vás na Baltu regat pro kajutové jachty? Toto nejsem schopen říci přesně, ale podle mého je to mezi 50 a 60 regatami. Pořádáte regaty i na Jadranu? Ano, ale nejedná se o regaty na takové úrovni. Jsou to spíše firemní a fun regaty. Foto Pavel Nesvadba Michal Korneszczuk se závodu účastní na lodi Good Speed. Kromě toho, že stojíš za organizací regaty, jsi i vášnivý jachtař. Zúčastníš se i ty šampionátu? Ano, startuji v týmu, se kterým závodím již delší dobu. Popereme se o pořadí ve skupině C. A budu závodit i za tři týdny na MS katamaranů A Class. Účastní se zdejších regat i naši jachtaři? Bohužel moc ne. Ale za tři týdny tu na A Class bude Vladislav Ptašnik, kterého jsem osobně přemluvil. Bohužel ale musím přiznat, že naše závody nejsou u vás populární. Řekni nám, proč by naši jachtaři měli k vám na regaty jezdit? Hlavním důvodem je, že je to zde jiné, než na Jadranu. Podmínky jsou u nás tvrdší a to mnozí vaši jachtaři hledají. Jaké jsou možnosti pronájmu lodí u vás? Dnes již je tu situace standardní. Je několik společností, které pronajímají jachty, přímo tady v Gdaňsku. Další jsou jinde po pobřeží. Na regatu je možné se dostat například tak, že si koupíte místo v posádce. Jen zde v Gdaňsku je několik lodí, které místo nabízejí. Jak bys tedy pozval naše jachtaře k vám? Jak jsem již řekl, Balt je jiný. To je důvod, proč sem jet. Navíc je to tu opravdu krásné. Stačí se podívat v Gdaňsku kolem sebe a máte před sebou živé město, kterému se jen málokteré vyrovná. Staré hanzovní město, které někteří návštěvníci přirovnávají k Benátkám. A dále je možné využít Polsko jako základnu pro delší plavby do Dánska či Švédska. A co se týče charteru, jsou dnes podmínky u vás srovnatelné se standardem, na který jsou jachtaři zvyklí z Chorvatska? Ano, to si myslím, že už je srovnatelné. Charterové společnosti mají nové lodě a servis je OK. Ale stejně tak je k dispozici i low budget charter na starších lodích. 2956 Tagy: mistrovstvíORCGdaňskKorneszczukPolsko Související články Záchrana na poslední chvíli Záchrana na poslední chvíli Včera v noci zachraňovala loď Lučke kapetanije Sali polskou jedenáctičlennou posádku 14 metrů dlouhého charterového katamaranu, kterému hrozilo, že skončí na skalách na jihozápadě Dugiho otoku. 28. Česká námořní rallye, poslední volná SALONA 46 28. Česká námořní rallye, poslední volná SALONA 46 Přihlášky na ČNR jsou otevřeny necelý měsíc a ve třídách Salona 46 a First 45 je volná již jen poslední Salona. Volné lodě jsou stále ve třídě Hanse 418. O pojištění jachet, postupech i náhradě škod O pojištění jachet, postupech i náhradě škod S Michalem Korneszczukem, zástupcem společnosti Pantaenius o pojištění jachet, o zajímavostech, o ztroskotání Altega i o tom, jak jsou pojištěné závodní jachty.
Záchrana na poslední chvíli Záchrana na poslední chvíli Včera v noci zachraňovala loď Lučke kapetanije Sali polskou jedenáctičlennou posádku 14 metrů dlouhého charterového katamaranu, kterému hrozilo, že skončí na skalách na jihozápadě Dugiho otoku.
28. Česká námořní rallye, poslední volná SALONA 46 28. Česká námořní rallye, poslední volná SALONA 46 Přihlášky na ČNR jsou otevřeny necelý měsíc a ve třídách Salona 46 a First 45 je volná již jen poslední Salona. Volné lodě jsou stále ve třídě Hanse 418.
O pojištění jachet, postupech i náhradě škod O pojištění jachet, postupech i náhradě škod S Michalem Korneszczukem, zástupcem společnosti Pantaenius o pojištění jachet, o zajímavostech, o ztroskotání Altega i o tom, jak jsou pojištěné závodní jachty.