Medúza místo propeleru
Málokdy vypadá nový pohonný systém tak bizarně jako v případě závěsného motoru z Francie s názvem Fin5. Nejprve zaujme design hlavy motoru, který připomíná futuristické vize z šedesátých let. To hlavní se ale děje v podvodní části - místo propeleru má motor prstencovou trysku s membránou.
V závislosti na požadovaném výkonu membrána pulzuje různou rychlostí a čerpá vodu dozadu podobně jako medúza. Díky kombinaci s tryskou je další voda nasávána skrze prstenec zepředu a vzniká významný tah.
Výhodou tohoto řešení je, že pod vodou nenajdete žádné rotující části, do kterých by se mohlo cokoli zamotat. Do běžícího motoru můžete dokonce strčit ruku, aniž byste motor (nebo ruku) poškodili - je tedy ideální jako pohon dinghy nebo pro malé plachetnice. Zpětný chod není možný, proto lze náhon otočit o 180 stupňů.
Prstenec pracuje s napětím 48 V a vyžaduje externí zdroj. Motor může být poháněn nejen baterií, ale i palivovým článkem nebo solárními panely. Elektrický výkon zařízení Fin5 je 2 kilowatty. Efektivitou se údajně vyrovná spalovacímu motoru o výkonu 5 koní. Cena začíná na 2990 eur. Menší verze je ve vývoji, stejně jako 150koňový pohon pro větší motorový člun.
Aktuálně je k dispozici jediný prototyp, ale už v průběhu letošního roku chce výrobce, firma FinX, dodat na trh 200 kusů. Společnost rovněž uzavřela smlouvu s organizátory olympijských her, které se za dva roky uskuteční v Paříži. Pět lodí vybavených tímto pohonem bude přepravovat cestující po Seině.
Peyron pomáhej
Pod touto novinkou je podepsán Harold Guillemin. Absolvent pařížské školy Esme Sudria pracoval pět let jako technický manažer společnosti Wavera, která vyvinula systém průmyslových čerpadel se zvlněnou membránou. Guillemin firmu opustil s licencí na její mezinárodní patenty a v roce 2019 založil společnost FinX. Tento přičinlivý Francouz je znepokojen objemem emisí, které produkuje námořní doprava, a jeho cílem je tak vyvíjet energeticky účinnější, tišší a bezpečnější lodní pohony. "Jsem přesvědčen, že nejlepší způsob, jak chránit přírodu, je nechat se jí inspirovat," říká Guillemin k tomu, proč jeho membrána připomíná právě medúzu.
Guilleminova vynalézavost upoutala pozornost také jednoho VIP sponzora, kterým je slavný mořeplavec Loïck Peyron. Všestranný jachtař se stal nejen donorem, ale také cenným rádcem, který inženýrům v Guilleminově startupu pomohl vyřešit problém zpětného chodu jejich revolučního pohonu.
V průběhu roku 2020 se již o FinX dozvěděli i další investoři, číhající na trhu rizikového kapitálu. Během předloňského roku tak FinX vybral dohromady 900 tisíc eur od zhruba třicítky investorů. Dalších 250 tisíc eur obstaral grant v rámci národní soutěže iLab a půjčka od společnosti Bpifrance.
2866
Související články
Ověšená záď lodě znamená riziko
Ověšená záď lodě znamená riziko
Často dnes najdete zadní část kokpitu zastavěnou a ověšenou tak, že není snadné dostat vyvazovací lano na břeh, případně ještě zpět na vazák. Navíc se vám již jistě stalo, že jste měli na boku lodě na zadním koši upevněný přívěsný motor. To vše představuje riziko.
Elektrický motor na dinghy?
Elektrický motor na dinghy?
Přívěsný motor na dinghy. Co je s ním starostí. Je těžký, hlučný, často špinavý, neskladný, nespolehlivý… A přitom taková blbost… Je otázkou, jestli nenastala doba na jeho výměnu.
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Trojice vedoucích jachet Arkea Ultim Challenge má za sebou mys Horn a hledá cestu na sever Atlantikem. 4700 mil do cíle pro vedoucího Caudreliera. Co o dosavadním průběhu závodu říká hvězda oceánského jachtingu Loick Peyron?