Lodě IMOCA do Volvo Ocean Race?
Příští Volvo Ocean Race se pojede na technologicky vyspělých jachtách IMOCA. Jsou to jachty pro sólový jachting. Budou pro závod vhodné? Jaké budou třeba změny?
Zajímavý rozhovor s Jeremie Beyou vyšel v Scuttlebutt Sailing News. Jeremie byl členem vítězného týmu posledního ročníku Volvo Ocean Race a zároveň skončil třetí ve Vendée Globe. Nyní je prvním, kdo má k dispozici jachtu IMOCA nové generace. Rozhovor se točil kolem adaptace jachty IMOCA k Volvo Ocean Race.
Porovnejte šedesátistopou jachtu IMOCA a Volvo Ocean 65.
Jsou dost rozdílné. Jde o jiný způsob jachtingu. Na jachtách IMOCA jezdíte tak trochu jako na vícetrupé jachtě. Musíte být schopni ji za všech situací zvládnout. Nemůžete stále tlačit na pilu. Musíte na ni dávat pozor, musíte sledovat data a namáhání lodě. Ti z nás, kteří jezdí na lodích IMOCA pravidelně, tomu rozumí. Proto je možné, že se objeví v posádkách při příštím Volvo Ocean Race. Po vývoji těchto jachet známe pravidla velmi dobře, proto si dovedu představit spolupráci s týmy, které již v této třídě závodí.
Jak bude fungovat uspořádání pro plnou posádku na jachtách IMOCA?
Jezdit na těchto lodích v pětičlenné posádce je fajn. Občas to děláme během převozů lodi a při menších závodech. Je to dobrá velikost a protože je tak těžké plout na lodi sám, znamená 5 členů posádky možnost, tlačit na pilu a využít potenciál jachty na 100 %, což sólový jachtař dělat nemůže. Zároveň ale plout v pěti členech posádky, místo devíti nebo deseti jako při posledním Volvo Ocean Race, znamená, že každý na palubě musí být mnohem komplexnější jachtař. Každý musí být trimerem, kormidelníkem, bowmanem, musí být schopen dělat strategii. Je to jako by na palubě bylo 5 sólových jachtařů. Nikoli tedy běžná posádka.
Jak velké změny bude třeba udělat na lodích IMOCA?
Jde především o možnost žití na palubě. Interiér jachty bude třeba adaptovat pro pětičlennou posádku. Znamená to lůžka a kuchyň. Pro začátek. A samozřejmě také kokpit. Jachtu Charal (nová IMOCA) jsme navrhovali pro sólového jachtaře, proto kokpit pro VOR by musel být jiný. Jiný ale bude také tvar trupu a foilů. To bude závislé na trase, na jaké se pojede. Pokud bude stejná jako v posledním ročníku Volvo Ocean Race, tak jde o mnoho času stráveného na stoupačku a o mnoho míst s velmi slabým větrem. Jachta Charal je navržena pro Vendée Globe 2020. To znamená na bočák a zaďák v silném větru. Nešlo by tedy o ideální jachtu pro Volvo Ocean Race. Myslím si ale, že 7 týmů je pro Volvo Ocean Race málo. Na start by se mělo postavit alespoň 10, nebo lépe 15 týmů. Pokud nebudou všechny týmy schopny si postavit novou loď, tak si dovedu představit, že upraví lodě z Vendée Globe.
6742
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?