Kruté chvíle čekání
Před 5 dny plul na čele The Ocean Race tým Holcim – PRB s náskokem přes 550 mil. Nikým neohrožován, mohl šetřit loď, nemusel jet na hraně. Dnes má náskok jen 120 mil a situace je docela jiná. Posádka Holcim – PRB se musí ohlížet přes rameno. Co se stalo?
Startovní pole je jako na gumové kšandě. Po startu z Kapského Města Holcim – PRB natahoval náskok jako gumu od tepláků. Před pěti dny byla napnutá k prasknutí. Pak se začala zkracovat. Nyní by se zmenšování náskoku mohlo zase zastavit.
Na začátku března zaostávala Malizia za Holcim – PRB jen něco přes 50 mil. Holcim – PRB se však udržela v pomalu postupující tlakové níži, zatímco zbytek startovního pole se propadl za níži do oblasti vysokého tlaku vzduchu. Jinými slovy skončil v bezvětří. Náskok Holcim – PRB začal rychle růst. Za 3 dny to bylo 550 mil.
Narostl na 570 mil, aby se začal před 5 dny zkracovat. Situace se obrátila. Holcim – PRB se dostal do oblasti vyššího tlaku a trojici pronásledovatelů dohnala studená fronta. Usadila se v ideálním větru před studenou frontou a začala dohánět vedoucí jachtu. Nejprve pomalu, poslední dva dny se již náskok zkracoval velmi rychle.
Dnes se krvácení vedoucí jachty zpomalilo. Fronta ji také dohnala a Holcim – PRB zrychlila na 24 uzly. Pronásledovatelé jsou však stále rychlejší. Malizia nyní ukazuje rychlost 27,4 uzlu. Jachty nyní letí východním kurzem podél hranice Ice Exclusion Zone. Podmínky jsou ideální. Před přídí je oblast vyššího tlaku vzduchu, moře by tedy mělo být relativně klidné (alespoň ne rozbité). Windy ukazuje výšku vln kolem 2 metrů. Dokonce by mohlo dojít k překonání rekordu v počtu uplutých mil za 24 hodin. Bude to záležet na tom, jak rychle se bude pohybovat fronta a zdali se v ní jachty udrží.
Prasklá kormidla na 11th Hour Racing
V posledních dnech probíhaly opravy na kormidlech 11th Hour Racing. Tým objevil prasklinu nejprve na jednom kormidle, později u na druhém. Kormidla jsou výklopná. Aby kormidlo, které není třeba (návětrné), nebrzdilo. Volné kormidlo tým vyměnil za náhradní, které s sebou veze a prasklý list byl opraven. Navzdory škodám a potřebným opravám se týmu podařilo udržet v kontaktu se soupeři.
Polohu lodí najdete zde.
609
Související články
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?
Vynikající film na dnešní večer
Vynikající film na dnešní večer
Chcete mít představu, jaké to je na závodní foilovací jachtě v Jižním oceánu? Toto vynikající video je z paluby jachty IMOCA Biotherm během etapy Jižním oceánem a kolem mysu Horn při závodu The Ocean Race (Whitbread, Volvo Ocean Race). Jak se žije na palubě, jaký je to šejkr, jak se řeší problémy, jak se vybírá voda z podpalubí atd.
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
Jak foil zvyšuje stabilitu jachty
V našem světě jachtařů narozených v minulém tisíciletí byl vždy pro stabilitu jachty určující kýl. A mohla mu pomoci posádka vyhnaná na živlům vystavený návětrný bok. Dnes mnohé z toho, a někdy i vše, přebírají foily. Jak zvyšuje foil stabilitu, a tedy i výkon jachty?