Kontrola charterové jachty při převzetí
Od našeho čtenáře Martina Gregora jsme dostali podrobný návod na převzetí jachty před charterovou plavbou.
Jedete poprvé jako kapitán na charterovou loď? Máte obavy z toho, jak plavba bude probíhat, zda máte všechno a jestli to vůbec zvládnete? První velká zkouška vás čeká daleko dříve, než vyplujete. Tou zkouškou je přejímka jachty. Přečtěte si tento článek, aspoň z části se vyvarujete problémům, které by vás mohly nemile překvapit.
Technici, kteří se vám budou věnovat se dají zařadit do několika skupin. Typ číslo jedna “POHODÁŘ“. Člověk na svém místě, věkem zkušený. Věci rozumí. V rámci přebírky ho vidíte maximálně dvakrát až třikrát, záleží na tom, jak moc důslední a zkušení jste. Pak až při podpisu protokolu o přejímce lodi za předpokladu, že jde vše rychle a hladce.
Následně vás nechá na palubě s mladším kolegou typ č. 2. Tito oplývají velkou vyřídilkou a nic pro ně není problém. Všemu nerozumí, ale nic není problém. Pořád je vidíte chodit na loď a zpět, s prázdnýma rukama. Na každý problém počítejte hodinu. Jejich tempo je unavující. Pokud se neobrníte trpělivostí a nejste otravní, budou vše řešit tak dlouho, dokud vám neprdnou nervy a vy předávací protokol nepodepíšete. Byť vaše loď není v kondici, v jaké by být měla.
To je velká chyba a opakuje se pořád dokola. Zda se rozhodnete tak či tak, záleží jen na vás. Na vašich nervech. Každopádně vždy vše dokumentujte fotkami. Čím více jich z předávání bude, tím lépe. Nebojte se do protokolu uvést, co se vám na lodi nezdá.
Plachty
Zkontrolujte si spíry a švy na profilu plachty. To že je plachta vytahaná a nemá ideální profil, je prostě fakt, který nezbývá než přijmout.
Plachta by neměla být nikdy v ploše pouze vyspravena provizorní lepící páskou. Pokud je na plachtě opravovaná díra, vždy by měla být záplata přišitá. Přetrhané nitě na švech a drobné rozparky je třeba vnímat jako potencionální vadu. Dále se vyplatí u hlavasek s klasickým refováním zkontrolovat jezdce na kterých je plachta přichycena. U rolovacích hlavasek je dobré zkontrolovat uchycení na rolovací mechanizmus ve stěžni. Stává se, že je uchycení přetočeno. Poznáte to, že plachta nejde pořádně celá ven a ani dovnitř a neustále je tak plachta ničena. Věnujte i pozornost záseku na leech line na zadním lemu plachty, bývá povolený nebo povytržený. Také u kosatky překontrolujte tyto záseky.
Rolny, kladky a stopery
Začněte tím, že si všechny kladky, stopery, šíny a rolny proběhněte. Zkontrolujte dotažení šeklů (dotahujeme na max klíčem na šekly). Zkontrolujte si kladky na vozíku hlavní plachty. Velmi často jsou prodřené a kladka, které je jen půlka, se nejen netočí, ale také funguje jako brzda a neustále ničí lano. Výsledkem je dřina. Na druhou starnu je otázkou, jestli s tím společnost něco udělá.
Na vinšnách si překontrolujte jejich dotažení. Někdy jsou povolené. Při dotahování si pomůžete například hadrem, kladivem a silným šroubovákem. Stopery na piánu jdou občas velmi ztuha. Obvykle pomůže promazání. Závada může být i vážnější a nezbude než si vyžádat výměnu. Pokud vám při plachtění praskne, zaplatíte to.
Výtahová lana a lana obecně
Lana na lodi jsou základním ovládacím prvkem. Všechny lana musí být v pořádku. Roztřepení v místech stoperů může být zdrojem problémů. U stoperů na kokpitu se dá v případě dostatečné délky lana provést nápravu tak, že lano odeberete víc a prostě ho zkrátíte. V místě kladek je situace horší a většinou je třeba lano vyměnit celé nebo otočit a zkrátit. Pokud si na to troufáte, vylezte na stěžeň a na vrchu vše překontrolujte. Pokud jsou zde lana nadměrně opotřebována, žádejte výměnu. Vyhnete se zbytečným problémům.
Vyvazovací lana je třeba mít dostatečně dlouhá. Často se stává, že jsou příliš silná. Není to sice fatální problém, ale dokáže znepříjemnit život. Mějte na paměti, že lano navíc, není zbytečný náklad, ale nutnost.
Takeláž
Proveďte alespoň zběžnou kontrolu. Pohledem z mola nebo pohmate poznáte, zda jsou všechny vanty přibližně stejně napnuté. Když ne, nechte vše opravit charterovku. Také se můžete podívat po drážce na plachtu. Měla by být rovná, pokud není, je třeba zásah technika. Zkontrolujte dotažené kontramatky a závlačky na stězích, vantech a relinzích.
Kormidelní zařízení
Na kormidelním kole by neměla být vůle. Pokud je vůle znatelná, systém vyžaduje opravu. Nejde jen o nesnadné kormidlování, ale i o bezpečnost. V případě poruchy kormidelního zařízení, by měla být v některé zadní batistě kormidelní pína. Na lodi musí být.
Lukny
Zkontrolujte praskliny na luknách. Výměna plexi v lukně je nechutně drahá. Pokud do luken teče, je to nemilé, ale problém může být snadno řešitelný jen dotažením kličky.
Elektronika, elektrika, rádio
Překontrolujte si všechny budíky na lodi. Vyzkoušejte, zda vše funguje. Nefungují-li budíky na palubě, je to špatně a vyžádejte si opravu. Může se ale stát, že oprava nebude dostupná. Bohužel. Případné praskliny či zlomené a chybějící krytky zaznamenejte do protokolu. Budík na měření obsahu nádrže nafty je specialita snad všech charterovek. Téměř nikdy nefunguje. Je třeba si jen selsky počítat motohodiny, aby se vám nestalo, že vám v nejméně vhodnou chvíli palivo dojde.
Záchod a sprcha
Věnujte pozornost pumpě u záchodu. Vyzkoušejte, že pumpa běhá hladce v obou polohách. Překlapěč z polohy nasávací do polohy vysávací musí ve svých polohách perfektně sedět. Můžete si zkontrolovat i odtok z fekálního tanku. Do záchodu chrstnete Jar a splachujete. Pokud je fekální tank otevřený a není ucpaný, na hladině se objeví bubliny. Dále překontrolujte, že vám dobře funguje pumpa ve sprchovém koutě. Stává se, že odsává špatně, nebo vůbec. Buď je čerpadlo spálené, nebo je sítko zacpané.
Plynová zařízení
Plynové zařízení je kapitola sama pro sebe. Určitě překontrolujte hadice, zda nejsou popraskané a zda drží perfektně sponky. Pokud se vám na tom něco nezdá, neváhejte na to upozornit.
Povinná výbava
Každá loď má předepsanou povinnou výbavu. Každopádně loď musí být vybavena vestami a harnesy v max. počtu posádky uvedené na štítku lodi. Odplujete-li bez ní a dojde-li k nehodě, kdy ji budete potřebovat, je to váš problém, nikoli charterové společnosti.
Závěrem proběhněte oděrky na lodi. A foťte a foťte, co to jde. Nikdy nevíte, kdy se vám to může hodit. Zdá se toho být moc? Nezoufejte, jedná se o práci třeba na hodinu, na dvě, záleží na zkušenosti a znalostech posádky. Určitě se vám námaha vyplatí. Nejen pro hladký průběh plavby, ale i při předávce zpět charterové společnosti. Tým charterovky ví, že jste důslední a tím i vědí, že není prostor na diskuzi při přejímce zpět.
4433
Související články
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Peklo a ráj Thajska (3. díl)
Již třetí díl článku Jiřího Sochora o plavbě v Thajsku. Skvělé proto, abyste věděli, co vás u pobřeží země na jihovýchodě Asie bude čekat.
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Peklo a ráj Thajska (2. díl)
Pokračujeme na zajímavé plavbě Jiřího Sochora v thajských vodách. Jeho charter se rozhodně lišil od běžných plaveb, na které jsme v Evropě zvyklí. Navíc bylo vedro. Pekelné vedro…
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Peklo a ráj Thajska (1. díl)
Byl jsem rozhodnutý, že o tom nikde nebudu mluvit. Že si vše nechám pro sebe a budu doufat, že Thajsko už nám nikdo neukradne, jako kdysi Chorvatsko, kde ještě pamatuju ACI mariny zdarma. Nyní už i Řecko, kde se počet lodí za posledních pět let možná někde i zdesetinásobil. Ale píšu. Raději budu vzpomínat na ráj, než znovu zažívat peklo.