Kolik vyberou chorvatské přístavy za rok?
Přístavní poplatky v Chorvatsku rostou rok od roku. Položili jste si někdy otázku, kolik maríny a přístavy jako Kaprije, Zlarin, Primošten, či Rogoznica přinesou do kasy ročně? Jsou to stovky milionů kun...
Podle údajů chorvatského statistického úřadu se za loňský rok podařilo pilným výběrčím shromáždit ve svých měšcích částku 918 milionů kun. To je odhadem něco přes tři miliardy korun.
Jen pro zajímavost, pokud by tuto částku vybrali v pětikunových mincích, vážila by přibližně 7 000 000 kg, tedy 7000 tun. Na přepravu do státní banky by bylo zapotřebí vypravit kolonu přibližně 400 nákladních automobilů Tatra 6x6 třístranný sklápěč (T815-231S25/340). Přeprava by jen na dálničních poplatcích ze Šibeniku do Záhřebu vyšla na 140 000 kun (pokud by nebyla aplikována množstevní sleva).
Ale vraťme se zpět. 652 milionů kun jsou poplatky za dlouhodobý pronájem míst. Celkový nárůst příjmů je 7,2 %, u dlouhodobého pronájmu je nárůst 5,4 %.
Příjmově nejaktivnější byla Šibensko-kninská županije, která do společné truhlice přisypala 233 milionů kun. Druhé místo patří Splitsko-dalmatinské županiji, která přidala dalších 207 milionů kun.
V Šibensko-kninské županiji stojí nejvíce lodí v přístavech a marínách na dlouhodobém stání ve vodě. Je to 2898 lodí a jachet. To je téměř čtvrtina ze všech lodí na dlouhodobém stání na vodě v Chorvatsku.
Nejvíce jachet v tranzitu, které zaplatily za stání v přístavu, bylo za loňský rok ve Splitsko-dalmatinské županiji. Celkem šlo o 55 343 plavidla. Je to více než čtvrtina z celého Chorvatska.
K 31. prosinci 2019 bylo zakotveno na dlouhodobém stání v Chorvatsku 14 249 lodí, což je proti roku 2018 nárůst o téměř 5 %. Z tohoto počtu bylo jen 15 % lodí na suchu. Z toho bylo 49 % plachetnic, 46,4 % motorových jachet a 4,6 % jiných plavidel. 44,1 % plavidel plulo pod chorvatskou vlajkou, 15,6 % pod vlajkou Rakouska, Německo (společně NSR a NDR) 15,5 %, Slovinsko 5 %, Itálie 3,8 %.
Celkem se zastavilo v přístavech a marínách 204 858 plavidel v tranzitu. Plachetnic bylo skoro 65 %, motoráků 29 %.
4593
Související články
Nebezpečný přívěsný motor na zádi
Nebezpečný přívěsný motor na zádi
Na mnoha jachtách se vozí přívěsný motor na zadním koši na boku. Je to pozice, která může způsobovat nepříjemné a hlavně zbytečné škody.
Krátký, nebo dlouhý
Krátký, nebo dlouhý
Abych mohl zajet na místo v přístavu mezi jachtami, musím se stočit a začít do místa couvat. Co když to ale nevyjde? Můj odhad byl špatný, jsem moc krátký, nebo naopak dlouhý? Jak to řešit?
Jak couvat rovně v bočním větru
Jak couvat rovně v bočním větru
Nepřítelem při manévrování v přístavech je pro nás vítr. Podíváme se, jak couvat k molu, při silném bočním větru.