Kolik stojí záchrana života na moři?
První (a správná) odpověď zní, že záchrana života na moři je zadarmo. Dle odvěké tradice se za záchranu života nic neplatí. Lidský život nelze vyčíslit v penězích.
Při letošním závodě osamělých mořeplavců okolo světa Golden Globe Race se již podruhé vypravilo kolem plující plavidlo na záchranu závodníků. Prvním z nich byl indický závodník Abhilash Tomy, který byl po 4 dnech zachráněn francouzskou hlídkovou rybářskou lodí Osiris. Nyní má těžce poškozenou loď Susie Goodall, které pluje na pomoc loď registrovaná v Hong Kongu MV "TIAN FU" (Blessed by Heaven). Od místa nehody britské jachtařky byla vzdálena nejméně 2 dny.
Námořní doprava je drahá. Spotřeba paliva zaoceánských lodí je pro běžného smrtelníka nepředstavitelná. Velká kontejnerová loď má spotřebu paliva cca 200 – 250 tun nafty za den plavby. Cena jedné tuny se pohybuje okolo 600 USD. Denní plavba stojí přibližně 120.000 USD. A zbytek jsou již jednoduché počty. A to v těch číslech nejsou započítány ostatní náklady, jako je cena práce, zdržení v plavbě, možné riziko při záchranné operaci.
(Poznámka redakce: Kontejnerové lodě jsou velmi rychlé v porovnání s ostatními nákladními loděmi. Proto musí mít výkonné motory, a proto mají vysokou spotřebu. Loď MV Tian Fu je pomalejší. Výkon motoru i spotřeba mohou být na třetině proti velkým kontejnerovým lodím. Náš laický odhad)
Je potřeba smeknout před vlastníkem plavidla a kapitánem, kteří se rozhodnou pro záchranu jednoho jediného jachtaře uprostřed rozbouřeného oceánu. Zadarmo. Bez nároku na odměnu. Protože ví, že příště možná někdo popluje pro něj.
7228
Související články
Češka, dvě děti, bóra a SUP
Češka, dvě děti, bóra a SUP
Dramatický příběh, který mohl dopadnout jakkoli, skončil dobře. Naštěstí. V příběhu vystupují matka, dvě dcerky 3 a 5 let, Ante Ćapina a Andrzej Blaszczak (hlavní hrdinové), motorový člun a jeden SUP. V malé vedlejší roli otec dětí a samozřejmě početný plážový komparz.
Škvíra ve stázi
Škvíra ve stázi
Osmimetrová plachetnice Corto se dvěma členy posádky plula z Cherbourgu do Camaretu na západě Bretaně. Okolo půl čtvrté odpoledne se jachta najednou stala neřiditelnou. Přišla o kormidlo. Za půl hodiny do éteru zaznělo volání PAN-PAN.
Bezpečnostní mapa lodi
Bezpečnostní mapa lodi
Majitelé své jachty velmi dobře znají a v případě jakékoli závady vědí kam sáhnout. Často však mají na palubě své přátele a známé, kteří se tak dobře neorientují. V krizových situacích nemusí potřebné bezpečnostní vybavení najít.