Kolik stojí přístavy v Řecku?
Kdo je zvyklý se plavit v Chorvatsku, nebo případně na Baleárech, ocitne se hned při prvním placení v řeckém přístavu v Jiříkově vidění. Přístavní úředník vyplní lejstro A4, kam zapisuje i jméno babičky za svobodna, vy přemýšlíte, jestli vám na kilo něco vrátí a on se zeptá na drobné…
Nakonec zaplatíte 2,70 euro. Protože nepotřebujete elektriku a vodu…
Často se neplatí…
Řecké přístavy jsou ve srovnání s Chorvatskem velmi levné. Na mnoha místech stále neplatíte nic. Nemáte sice elektřinu ani vodu, místo mooringu použijete vlastní kotvu, ale nezaplatíte nic… Někomu možná bude elektřina a voda chybět, ale při rozumném hospodaření a nějakém tom soláru potřebujete vodu jednou za 3 – 4 dny (někdo jednou za týden) a bez elektřiny se obejdete docela.
… a když se platí…
A pak jsou přístavy, za které se platí. Ceny poměrně dost variují. Jak jsem se již zmínil, můžete zaplatit 2,7 eura za jachtu dlouhou 14 metrů (bez elektřiny a vody), ale také 25 euro se vším všudy, jedná-li se o přístav větší atraktivity. Obecně je možné předpokládat nějaké takové rozmezí. Vzhledem k tomu, že v Chorvatsku se platby pohybují kolem 5 EUR za metr délky jachty, dokážete při delších plavbách v Řecku hodně ušetřit.
Elektřina je. Nebo není...
Co se týče vody a elektřiny, zázemí je různé. V některých přístavech sloupky jsou a jsou rozumně daleko, abyste na ně dosáhli, v jiných jich je méně a rozumně daleko nejsou. Je třeba improvizovat. Někde nejsou vůbec. Potřebujete-li vodu, musíte si objednat kamión. Obecně je možné říci, že ve srovnání s Chorvatskem je třeba při shánění těchto nezbytností větší kreativita. A delší hadice…
Kamion s naftou
Benzínových pump pro jachty není v Řecku tolik jako v Chorvatsku. Jsou spíše výjimkou. Také kvůli naftě je obvykle třeba objednávat kamion. Když říkám kamion, nemyslím tím cisternu od Shellu, která zaváží benzínové pumpy, ale malou dodávku s cisternou. Malou dodávčičku, s malou cisterničkou…
Levné a dobré restaurace
Také do restaurací v Řecku chodíte v podstatě šetřit. Ve srovnání s Chorvatskem. V méně navštěvovaných lokalitách se navečeříte ve dvou i se salátem a lahví vína za cenu kolem 30 euro. To už je asi vlastně levnější než u nás. Růst cen v ČR způsobil, že mnohde pro nás začíná být levně. Samozřejmě, budete-li chtít čerstvou rybu, bude to dražší, sáhnete-li po vínu s francouzskou etiketou, také si připlatíte. Pokud vám ale vyhovuje domácí řecká strava a místní víno, které se výrazně zlepšilo (ne všude), můžete být ve dvou kolem 30 - 35 euro spokojení.
A jací jsou domorodí obyvatelé…
Původní kmeny žijící na řecké pevnině a na ostrovech jsou mírumilovné, vstřícné, pohostinné. Obětování nepřátel svým božstvům už nepraktikují (asi 4000 let). Při jakémkoli kontaktu s domorodcem máte pocit, že vás rád vidí. Že raději vidí vás než vaši peněženku. Možná jsou domorodí ostrované výbornými herci, ale rozhodně ze setkání máte příjemnější pocit než v některých případech v nejmenované zemi na Jadranu.
1246
Související články
Co je meltemi a proč být ostražitý
Co je meltemi a proč být ostražitý
Pohodová letní plavba se změní na drama, když vítr zesílí nad 40 uzlů a zvednou se krátké a vysoké vlny. Obloha je jasná, tlak vysoko, ale vítr skučí v lanoví. Hladinu Egejského moře bičuje meltemi.
1000 mil plavba do Řecka a zpět
1000 mil plavba do Řecka a zpět
V pondělí se na plavbu ze Šibeniku do Řecka a zpět vydala posádka Lodních novin vedená Petrem Juránkem. Cílem je uplout během 14 dnů 1000 mil a získat tak pořádný základ nezbytné praxe pro zisk průkazu B.
Když v přístavu nemusí být bezpečno
Když v přístavu nemusí být bezpečno
Přístav znamená bezpečí. Nebo se to může zdát. Jsou ale situace, kdy má stání v přístavu k bezpečí daleko. Trhají se lana, jachty poletují jak korkové zátky. Stačí se podívat na video.